Shiayan Logo
واکنش علمای شیعه و سنی عراق به حملات داعش؛
» شیعه و سنی برای مقابله با داعش متحد شوند / اجازه تجزیه عراق را نمی‎دهیم
چهارشنبه 11 ژوئن 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,92
امتیار شما به این مطلب:

حملات گروهک تکفیری داعش به شهرهای عراق، قتول عام مردم و غارت امول عمومی موجی از نگرانی و ناامنی را در این کشور در پی داشته که موجب واکنش علما و مراجع شیعه و سنی در این کشور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، در پی تصرف برخی از شهرهای عراق از سوی گروهک تروریستی داعش و قتل و غارت وحشیانه تکفیری ها در شهرهای این کشور، علما و مراجع شیعه و سنی واکنش نشان داده و همگان را برای مقابله با این گروهک تکفیری فراخواندند.достоинства и недостатки пластиковых и деревянных окон

 

علمای عراق

 

آیت الله سیستانی:  تحولات امنیتی نینوا را با نگرانی دنبال می‌کنم

حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، خواستار افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تروریست‌های داعش و نجات مردم این کشور از شر آن‌ها شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: مرجعیت عالی دینی عراق با نگرانی تحولات امنیتی اخیر در استان «نینوا» و مناطق اطراف را دنبال می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: واجب است که دولت عراق و دیگر سران سیاسی با وحدت کلمه و تشدید تلاش‌ها در مقابل تروریست‌ها، شهروندان عراقی را در برابر شر آن‌ها حمایت کند.

عناصر گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند.

 

آیت الله فیاض:  نیروهای امنیتی با شجاعت در برابر تروریست‎ها بایستند

حضرت آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف در پیامی، نگرانی خود را از اوضاع کنونی امنیت عراق به ویژه استان نینوا اعلام کرد.

در این پیام آمده است: مراجع تقلید نجف اشرف بحران امنیتی در استان نینوا و تسلط گروه های تروریستی بر شهرهای این استان و تلاش برای تصرف مناطق دیگر را به دقت پیگیری می کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی از سیاستمداران کشور و دولت می خواهم یکپارچه و متحد شده و در راستای پایان بحران ها در عراق همکاری کنند.

حضرت آیت الله فیاض از تلاش نیروهای امنیتی برای مبارزه با داعش تقدیر کرد و خاطر نشان ساخت: حمایت قاطع خود را از نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی در دور ساختن این خطر از کشور اعلام داشته و از آنان می خواهم با شجاعت در برابر خطر تروریسم بایستند و امنیت را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

این مرجع تقلید در پایان برای شهدا رحمت و بهشت و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کرد.

گفتنی است برخی شهرهای استان نینوا همچنان در تصرف داعش است و درگیری شدیدی میان نیروهای امنیتی عراق با تروریست ها در این مناطق در جریان است.

 

آیت الله بشیر نجفی: اجازه تجزیه عراق را نمی‎دهیم

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف، پیامی را درباره آخرین تحولات امنیتی عراق و تسلط تروریست های داعش بر شهرهای استان نینوا صادر کرد.

در این پیام آمده است: تحولات امنیتی خطرناک در عراق عزیزمان را با نگرانی و تاسف دنبال می کنیم. دشمنان عراق در پی تجزیه و شکاف این کشور بوده و تروریست ها نیز به بهانه های واهی در حال تحقق اهداف آنان در داعش هستند.

وی افزود: هر وجب از خاک عراق به عراقی ها تعلق دارد و به هیچ وجه راضی به تجزیه آن نیستیم. از قشرهای مختلف ملت عراق به ویژه نظامیان عزیز می خواهیم با شجاعت در برابر پروژه دشمنان جهت تعرض هر جزء از خاک کشور بایستند و به تجاوز علیه شهروندان بی گناه پاسخ دهند.

حضرت آیت الله نجفی بر لزوم یکپارچگی و توجه به حساسیت دوران کنونی تأکید کرد و ادامه داد: هر سیاستمداری که احساس کند در مرحله کنونی در شرایط مطلوبی بسر نمی برد باید از پست خود کناره گیری کند و جای خود را به کسی بدهد که توانایی ادای وظیفه در شرایط استثنایی امنیتی و وحدت ملی کنونی را داشته باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: عدم کارآمدی مسؤولان سبب شد کشور به این مرحله برسد، بنابراین تسریع در تشکیل دولت مخلص و هوشیار که بتواند با عشق و اخلاص به وطن در راستای تحقق خواسته های مردم تلاش کند و همه فرزندان کشور را یکپارچه سازد، ضروری است.

وی حمایت همگانی ملت از ارتش عراق را خواستار شد و اظهار داشت: جنایت های رخ داده علیه شهروندان بی گناه در موصل را به شدت محکوم کرده و از همه عراقی های شریف می خواهیم به یاری نیروهای امنیتی شتافته و اجازه ندهند که برخی افراد به آوارگی مردم، سرقت ممتلکات آنان و تجاوز به نوامیس شهروندان همانند آنچه در سوریه رخ می دهد، بپردازند.
آیت الله آصفی: مقاومت در برابر تروریست‎ها وظیفه‎ای شرعی است

آیت الله شیخ محمد مهدی آصفی از علمای عراق در پیامی با اشاره به اینکه این کشور در حال حاضر با تهدید واقعی از سوی تروریست ها روبروست، از مردم خواست به یاری نیروهای امنیتی بشتابند.

وی تصریح کرد: عراق امروزه با خطر واقعی از سوی گروه های تروریستی مواجه است. تروریست ها که پیش از این به رمادی، فلوجه و سامرا حمله کرده بودند هم اکنون به سوی موصل رفته اند.

این عالم عراقی افزود: خطر تخریب، ویرانی، کشتار جمعی و هتک حرمت مقدسات همانگونه که در سوریه رخ داد، هم اکنون عراق را احاطه کرده است.

آیت الله آصفی مقاومت در برابر تروریست ها را وظیفه شرعی دانست و اظهار داشت: وظیفه شرعی هر مسلمانی غیوری است که به مقاومت و دفاع از اسلام و عراق پرداخته و برای دفع خطری که این کشور را در آستانه نابودی قرار داده است، به یاری نیروهای امنیتی بشتابند.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: علمای دین، ائمه جمعه، نیروهای امنیتی، شیوخ عشایر و جوانان غیور مسلمان وظیفه دور ساختن این فتنه را برعهده دارند و اگر این مساله صورت نگرفت فساد بزرگی بر روی زمین رخ خواهد داد.

 

آیت الله الحیدری:  هر که در جنگ با تروریست‎ها کشته شود شهید است

آیت الله سید کمال الحیدری از علمای عراقی ساکن قم با صدور پیامی درباره آخرین تحولات امنیتی عراق تأکید کرد: رخدادهای عراق به ویژه بحران امنیتی، فاجعه انسانی و تسلط تروریست ها و قاتلان بی گناهان بر موصل و برخی مناطق دیگر که سبب نگرانی شدید میان شهروندان مبنی بر بروز آشوب شده است را با دلی سرشار از درد و تاسف دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: وحدت کلمه، یکپارچه شدن صفوف، تحکیم مصالح عالی کشور و برقراری تدابیر امنیتی لازم برای جلوگیری از جنایت این تروریست ها ضروری است.

آیت الله حیدری سیاستمداران و ملت عراق را به ایستادگی در کنار نیروهای امنیتی فراخواند و تصریح کرد: از نیروهای امنیتی می خواهم مسؤولیت پذیر بوده، بر مواضع خود ثابت قدم باشند و با صبر و اراده ای فولادین در برابر دشمنان ایستاده، هیبت آنان را بشکنند و از مقدسات و وطن و بی گناهان دفاع کنند.

این عالم عراقی افزود: تحقق امنیت در سراسر کشور و پیگرد و مجازات جنایتکاران وظیفه ای ملی، اخلاقی و شرعی به شمار می آید. بنابراین از نیروهای امنیتی می خواهم این مسؤولیت شرافتمندانه را به خوبی ادا کرده و به نبردی بپردازند که سرشار از ثواب و پاداش الهی است.

وی تأکید کرد هر که در راه مبارزه با تروریسم کشته شود ثواب و پاداش شهید خواهد داشت.

 

شیخ خالد الملا: همه مردم عراق برای بیرون راندن داعش متحد شوند

رییس تشکّل سنی « جماعت علمای عراق » حمله نافرجام تروریستها به بارگاه امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) را به شدت محکوم کرد و گفت جلوگیری از تشکیل دولت جدید عراق ، انتقال نبردها از فلّوجه به سامرّا و انتقال فتنه طائفه‌ای و مذهبی از سوریه به عراق از اهداف این حمله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در عراق، شیخ خالد الملا گفت: این حمله تروریستی و تکفیری به شهر سامرا را جنایتکاران، تحریک کنندگان و اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) انجام دادند. این حمله در چارچوب طرح شومی است که قبلا در استان الانبار به ویژه در فلوجه شکست خورده است. آنها با همان هدف شوم به شهر مقدس سامرا آمدند تا با حمله به مقدسات، مردم، ناموس و دارایی های مردم فتنه طائفه ای و مذهبی ایجاد کنند.

رییس تشکّل سنی « جماعت علمای عراق » تصریح کرد: مقابله نیروهای مسلح با جنایتکاران باعث شد که آنها شکست بخورند. مردم سامرا موضع خوبی داشته اند و پیشاپیش به خطر این طرحهای تروریستی تکفیری پی برده اند. پلیدی این افراد برای همگان روشن شده است. تنها برخی سیاستمداران و برخی علمای مزد بگیر بخشی از این طرح خصمانه و طائفه‌گرایانه و بخشی از فتنه هستند و هر روز که می گذرد ماهیت آنان برای ملت عراق روشن تر می شود. پیام ما به همه عراقی ها آن است که از نیروهای مسلح و عشایر اصیلی که در مقابل این حملات تکفیری ایستادگی کرده اند حمایت کنند.

وی افزود: ما به عنوان عراقی ثابت کرده ایم که در مقابل آنان ( تکفیری ها ) متحد هستیم و اجازه نخواهیم داد که عراق را وارد هرج و مرج طراحی شده خود کنند به ویژه آنکه انتخابات در عراق با موفقیت انجام شده است و ناظران نیز درباره موفقیت این روند گواهی داده اند. تکفیری ها پس از این موفقیت به اجرای یک طرح جنایتکارانه دیگر اقدام کردند تا از یک طرف جلوی تشکیل دولت جدید را بگیرند و از طرف دیگر نبرد را به منطقه دیگری منتقل کنند چرا که آنان در فلوجه متحمل تلفات سنگینی شده اند. من معتقدم تغییراتی که در منطقه به وجود آمده است تکفیری ها را در تنگنا قرار خواهد داد. موفقیت در انتخابات پارلمانی عراق نشانه مثبتی است. موفقیت انتخابات ریاست جمهوری در سوریه نیز نشانه مثبتی است و داعشی ها را که از چچن و قفقاز ، افغانستان و یمن آمده اند به محاصره در خواهد آورد.

شیخ خالد تصریح کرد: باید برای بیرون راندن آنان دست به دست هم دهیم. طرح آنان روشن است. آنها به جنگ طائفه ای و مذهبی و انتقال جنگ مذهبی به عراق دامن می زنند چرا که در سوریه شکست خورده اند. ما به هوشیاری نیاز داریم . علما باید هوشیار باشند زیرا حرفهای علما در جوامع اسلامی به ویژه در جوامع عرب بسیار مؤثر است. بنابراین علما باید موضع گیری کنند زیرا ما شاهد آن هستیم که چگونه کودکان و دختران را سر می برند و به حرمتها حمله می کنند. طرح دیروز آنان نیز برای منهدم کردن مرقد شریف بود. اگر نیروهای دلاور عراقی نبودند آنها این کار را می کردند و اتفاقات ناخوشایندی رخ می داد اما عراقی ها متحد هستند و از همه اقشار نیز مبارزانی برای عقب راندن آنان می جنگند تا آنان را بکشند و تنها از آنان جسدهای بی جانی بماند که مایه عبرت دیگران باشد.

شیخ خالد درباره موضع عشایر عراقی از جمله سنی گفت: موضع عشایر در سامرا، فلوجه، بصره و سراسر عراق آن است که همه آنان برای بیرون راندن افراد مسلح متحد هستند. این حرف من برای تبلیغات یا مبالغه نیست و این هم چند علت دارد. عشایر دریافته اند که تکفیری ها بار دیگر آمده اند و متأسفانه برخی سیاستمداران، علمای دین و برخی منفعت طلبان به این افراد مسلح راه داده اند. عشایر، علما و همه عراقی ها با قدرت ایستاده اند.

 

شیخ احمد الکبیسی: همه عراقی ها باید مقابل داعش بایستند

شیخ احمد الکبیسی از علمای اهل تسنن عراق بر لزوم ایستادگی همگانی در برابر گروه تروریستی داعش در این کشور تأکید کرد.

وی افزود: همه ملت عراق باید در برابر گروه دولت اسلامی در عراق و شام(داعش) بایستند و اجازه تحقق اهداف این گروه را ندهند.

گفتنی است عناصر گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام(داعش)» پس از ناکامی‌ چند روز پیش در اشغال شهر سامرا، به شهر موصل در استان نینوا هجوم بردند و امروز موفق شدند، استانداری، فرودگاه و چند بخش مهم دیگر در نیمه شرقی این شهر را تصرف کنند.

نوری المالکی نخست وزیر عراق بعد از ظهر سه شنبه با قرائت بیانیه ای که به طور مستقیم از رسانه ها پخش شد، در سراسر این کشور وضع فوق العاده اعلام کرد و از مجلس عراق خواست برای مقابله با گروهک تروریستی داعش، برقراری وضع فوق العاده را تأیید کند.

 

منبع: رسا

 

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.