Shiayan Logo
» آیت الله وحید خراسانی: توهین به مقدسات مذاهب جایز نیست
یکشنبه 25 مه 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,20
امتیار شما به این مطلب:

دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است، این دین، آن رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین جایی برای حرکت‏ های تکفیری و این تندی‏ها باقی نمی گذارد، فقاهت در این گونه جریانها از بین رفته است، سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه بر خلاف این است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضرت آیت الله وحید خراسانی دیدار کرد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی در این دیدار گفت: دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است، این دین، آن رفتار پیغمبر و امیرالمؤمنین جایی برای حرکت‏ های تکفیری و این تندی‏ها باقی نمی گذارد، فقاهت در این گونه جریانها از بین رفته است، سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه بر خلاف این است.

وی افزود: در روایات دو مطلب آمده یکی نفی و دیگری اثبات. نفی این که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد و به مقدسات آنها توهین نمود و لعن وسبّ بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت(ع) و معارف آنها می‏ شود، دیگر این که فرمودند در نمازهای جماعت آنها شرکت و به آنها محبت کنید، از مرضای آنها عیادت و سخنان و معارف مارا برای آنها بیان کنید.

مرجع عالی قدر عالم تشیع ضمن استقبال از هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت گفت: این قضیه بسیار حائز اهمیت است. سیادت اگر فهمیده شود از اسباب تقویت و ترویج دین است. هم سادات و هم اولادی که از سوی مادر منتسب هستند بلا اشکال به حکم کتاب و سنت هم اولادند. منتهی در رسیدن خمس بین سید مرتضی و بقیه اختلاف هست که موضوع در خمس، هاشمی است و این در اولاد منتسب از مادر صدق نمی‏کند.

در ابتدای این دیدار آیت الله اراکی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع گفت: سیاست ما در تقریب تمرکز بر روی مسائلی است که می توان با مشارکت اهل تسنن انجام داد، به طور مثال برگزاری جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و دخت گرامیشان از این گونه برنامه هاست، چون اهل سنت برخلاف افراطیون این جشن‏ها را بدعت نمی‏دانند.

وی افزود: ترویج و تقویت مراسم عاشورایی در میان اهل سنت، ترویج عاشورا به نحوی که با اعتقادات اهل سنت منافات نداشته باشد، برپایی مراسم شعرخوانی در رثای اباعبدالله، ترویج شعر و مصیبت خوانی برای اباعبدالله، برگزاری مراسم مصیبت سید الشهداء در ایام عاشورا، شناسایی و ایجاد تشکّل سادات شیعه و اهل سنت از دیگر برنامه هایی است که در پیش رو داریم.

آیت الله اراکی با اشاره به فعالیت شبکه های ماهواره ای در توهین به مقدسات بعضی از مذاهب اسلامی گفت: باید مراسم مذهبی و ضد تکفیری مشترک بین شیعه و سنی را ترویج دهیم، بعضی از شبکه‏ های بین المللی در جهت تفرقه افکنی، ایجاد کینه و دشمنی بین شیعه و سنی تلاش می‏ کنند که به نظر می رسد جز سب خلفا و توهین به مقدسات بعضی از مذاهب اسلامی هدفی ندارند.

منبع: رسا

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


نظرات (یک نظر)


  • س.م:

    الحمدالله .اتحاد جهان اسلام در مقابل تکفیری ها لازم است.


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.