Shiayan Logo
» پرسشی در رابطه با یک امتیازدهی بی سبب؛ چرا مقبره ابولولو بسته شد؟؟
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,79
امتیار شما به این مطلب:

اندکی پیش العربیه گزارش داد بارگاه منسوب به “ابو لولو” توسط دولت ایران بسته شد.

قبر منتسب به قاتل عمربن خطاب(خلیفه دوم) “ابولولو” مطابق بیانیه ای که آیت الله تسخیری دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای اتحادیه جهانی عالمان اسلامی ارسال کرده است؛ بسته شد.

دکتر محمد سلیم العوا در گفت و گویی به العربیه می گوید این بارگاه عبارت است از قبری قدیمی متعلق به یکی از صوفیان ایرانی است . این بارگاه در انتهای مسیری واقع شده است که فقط کسانی که قصد رفتن بر سر آن مزار را داشته باشند به آن مکان می رسند. دولت ایران چند روز پیش، آن را تعطیل کرده است.

وی افزود تخریب این بارگاه به اجازه طرف های مسئول محلی برای انتقال بقایای مدفون در آن نیاز دارد که این هم فقط مختص به فرد مسلمان است نه یک شخص مجوسی. بنابراین به زودی ممکن است خبر تخریب بارگاه را هم بشنویم . به نظر می رسد اقدام بی سر و صدای اخیر ایران در پلمب کردن مقبره منتسب به “ابولولو” احتمالا به مرور و با انتشار گسترده این خبر، موجب واکنش هایی میان اقشار مذهبی مردم شده و باعث ایجاد “شوک” می شود، گروهی را نیز در مخالف با این اقدام به “اعتراض” تحریک کند.

وی اضافه میکند بسته شدن این بارگاه بنا بر تلاش هایی است که کنفرانس جهانی اتحاد مسلمین داده است.
دکتر محمد سلیم العوا گفت نکته ای که ما مطرح کردیم این بود که این قبر از جمله موانع تقریب بین شیعه و سنی است. ما متوجه شدیم که بعضی از مسئولین بزرگ دولتی اصلا اسم این مکان را نشنیده اند. هنگامی هم که از وجود این مکان تحقیق کردند و به مسئله پی بردند تصمیم بر بستن آن مکان گرفتند و خبر آن را به ما دادند.

آیت الله تسخیری در این باره ضمن بیانیه ای که برای دکتر محمد سیم العو فرستاده بیان داشته است که نیروهای ما توانستند به شکر خدا “دری از درهای فتنه” را ببندند به همین خاطر مسئولین اینجا راه را بر مردم برای زیارت قبر ابو لو بستند و من خواستم که تمام آنچه آنجا موجود است کلا از بین برود.

همچنین تسخیری در گذشته نیر در گفتگویی در همین زمینه با شبکه “العربیه” ابو لولو را فردی مجرم که در مدینه نیز بر وی جاری شده ، توصیف کرده بود. تسخیری مدعی شده بود که اصلا جسد ابولولو به ایران منتقل نشده است و قبر موجود در کاشان فقط یک قبر خالی وهمی است که هیچ اعتباری نیز ندارد و کسی هم آن را زیارت نمی کند.

چند هفته گذشته نیز، قبل از بسته شدن این مقبره پایگاه خبری عربی “الیلاف” خبر بسته شدن مقبره ابولولو را منتشر کرده بود.

***

“بابا شجاع الدین ابولولوکاشی” بنا برعقیده مسلمانان چه اهل سنت و چه شیعیان قاتل عمر بن خطاب خلیفه دوم است، اما در خصوص سرنوشت ابولولو اقوال متناقضی وجود دارد.

تخریب یا بسته شدن مقبره ابولولو (فارغ از اصالت یا عدم اصالت این مقبره) به عنوان موضوعی که به مذاق اهل سنت خوش نمی آید، می بایست دوطرفه بررسی شود، به این معنا که مناسب بود در قبال این حرکت از سوی حاکمیت ایران، لااقل فتاوای ضدشیعی برخی از محافل وهابی-سلفی نیز متوقف می شد.

به نظر می رسد اقدام بی سر و صدای اخیر ایران در پلمب کردن مقبره منتسب به “ابولولو” احتمالا به مرور و با انتشار گسترده این خبر، موجب واکنش هایی میان اقشار مذهبی مردم شده و باعث ایجاد “شوک” می شود، گروهی را نیز در مخالف با این اقدام به “اعتراض” تحریک کند.
خبرنگار فرارو در تماس با دفتر آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید این موضوع را پیگیری کرد، حجت الاسلام ناصر احمدی ، روحانی سالخورده ای که در دفتر آیت الله، پاسخگوی سئوالات مردم بود، اصالت مقبره ابولولو را تایید کرد گفت: من ابولولو را زیارت می کنم و برای روح وی نیز فاتحه می خوانم.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به خبر پلمب شدن مقبره ابولولو؛ تصریح کرد: در مطلع شدن مراجع از این حرکت، آنها حتما به دولت تذکر خواهند داد.

این کارشناس مذهبی کتاب “آسیابی که به جهان گسترش یافت” را کتابی مناسب برای آشنایی با موضوع “ابولولو” معرفی کرد. این کتاب توسط حوزه علمیه مشهد منتشر شده است.

***

اما در این میان به نظر می رسد برای برخورد با مسئله حساسیت برانگیز و خاصی مثل موضوع “ابولولو”، می بایست تامل بیشتری صورت می گرفت.

آنچه که مسلم است حساسیت اهل سنت نسبت به این مقبره و احتمال وقوع تنش های بیشتر و البته بی فایده بین شیعه و سنی، دلیل اصلی این کار بوده است.

نکته دیگر آغاز موج رسانه ای در این خصوص از سوی شبکه “العربیه” و پیگیری های مداوم مسئولان این شبکه (که گفته می شود به محافل وهابی- سعودی وابسته است) بود، که با انفعال رسانه ای و سیاسی مقامات مذهبی کشورمان در این خصوص بیشتر نمود یافت.

حجت الاسلام ناصر احمدی ، روحانی سالخورده ای که در دفتر آیت الله، پاسخگوی سئوالات مردم بود، اصالت مقبره ابولولو را تایید کرد گفت: من ابولولو را زیارت می کنم و برای روح وی نیز فاتحه می خوانم.

به نظر می رسد صرف ترجمه اخبار العربیه و عدم موضع گیری حتی از سوی مجمع و ناگهان در نهایت بسته شدن ناگهانی مقبره، روندی قانع کننده نبود.

ضمن اینکه تخریب یا بسته شدن مقبره ابولولو (فارغ از اصالت یا عدم اصالت این مقبره) به عنوان موضوعی که به مذاق اهل سنت خوش نمی آید، می بایست دوطرفه بررسی شود، به این معنا که مناسب بود در قبال این حرکت از سوی حاکمیت ایران، لااقل فتاوای ضدشیعی برخی از محافل وهابی-سلفی نیز متوقف می شد.
نکته دیگر این است که در چنین موارد حساس و خاصی، حاکمیت به تنهایی وارد چنین میدان چالش برانگیزی نشود، بلکه با رایزنی و مشورت و جلب نظر مراجع و علماء این حرکت را انجام می داد.
رضا مهدوی – منبع : پایگاه خبری تحلیلی فرارو

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


نظرات (یک نظر)


  • basit:

    khaili khobe


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.