Shiayan Logo
» فهم نادرست از دین به خشونت منتهی می‌شود
دوشنبه 15 دسامبر 2014
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,20
امتیار شما به این مطلب:

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: گروه‌های خشونت‌گرا و تکفیری به دلیل عدم فهم درست از مناسبات و اجتماعات دین، به نام جهاد و اسلام دست به خشونت و کشتار می‌زنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی امروز دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استرالیا گفت:  امروز خیلی از گروه‌ها در فضای منطقه و جهان اسلام به نام دین منشأ خشونت‌ها و کشتارهای بسیاری هستند و کار به جایی رسیده است بدترین شقاوت‌ها  از سوی آنها انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: گروه‌های خشونت طلب مانند داعش برخلاف آموزه‌های اسلامی، نه تنها زندگی زیبا را در نگاه و اخلاق و برنامه‌های خود ندارند، بلکه زندگی پراز خوف، وحشت و قتل و کشتار را دنبال می‌کنند.

عوامل موثر در پیدایش وضعیت‌های خطرناک در جهان اسلام

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تقسیم آموزه‌های دینی به دو دسته فردی و اجتماعی، گفت: امور فردی برای خود فرد است و اگر در جامعه هم باشد به‌صورت خیلی محدود حضور می یابد که می‌توان از آن به امور نیمه اجتماعی یاد کرد.

وی گفت: بخشی از آموزه‌های اجتماعی اسلام، مناسبات انسان‌ها از جمله ارتباط اتباع مذاهب را با هم و حتی ارتباط مسلمانان با غیرمسلمانان را در سطح کلان، تنظیم و ارائه می‌کند.

مبلغی گفت: اسلام نقطه شروع را تنظیم مناسبات اجتماعی قرار داده و به اتکای آن به سمت اصلاح امور فردی به پیش رفته است. باید اذعان کرد عدم شناخت مناسبات اجتماعی در اسلام از کاستی‌هایی اساسی است که در مطالعات اسلامی وجود دارد و مشکلات بزرگی را خلق کرده است.

وی یادآور شد: به دلیل این کاستی است که برخی از مسلمانان در قالب گروه‌ها به جان هم افتاده و بدون رعایت اصول اولیه مناسبات اجتماعی و اسلامی، بدترین خشم‌ها، رفتارها و برخوردها را علیه هم عامل می‌شوند.

مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: به دلیل عدم شناخت دقیق مناسبات اجتماعی، وضعیت‌های فردی نیز که تابعی از مناسبات اجتماعی هستند، دچار تشویش، اضطراب و وضعیت ناهنجار قرار گرفته‌اند.

مبلغی یادآور شد: قرآن کریم بر امت اسلامی تأکید بسیاری دارد و در زمینه  ارتباط انسان‌ها با هم در یک جامعه اسلامی اعم از مسلمان با مسلمان و افراد جامعه اسلامی با غیر اسلامی آموزه‌های شفاف و روشنی دارد.

وی خطاب به دانشجویان استرالیایی گفت: شما باید مطالعات جدی را بر شناخت اصول حاکم بر مناسبات اجتماعی آغاز کنید؛ چراکه در غیر این صورت دچار انحرافات و تاثیرپذیری های منفی از گروه‌های افراطی خواهید شد.

وی در ادامه به آنها گفت: شما در جامعه‌ای هستید که مذاهب مختلف و ادیان با هم ارتباط دارند و قبل از هر چیز باید ببینید دیدگاه اسلام نسبت به روابط مسلمان با مسلمان و نیز غیرمسلمانان چیست و به  نظریه شفاف اسلام در این باب برسید، در غیر این صورت، در مسیر خلاف‌پروری و اختلاف‌انگیزی قرار خواهید گرفت.

انقلاب اسلامی؛ داعیه‌دار وحدت اسلامی

آیت‌الله مبلغی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در وحدت جامعه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی داعیه وحدت جامعه اسلامی را سرمی‌دهد البته در مقابل این کوشش مشکلات بزرگی نهفته است ولی این راه را با قوت دنبال می‌کند.

مدرس حوزه علمیه قم گفت: اهل عصمت و طهارت(ع) دارای اندیشه‌های اخلاقی و الهی هستند که اگر آنها را در جامعه انسانی تحقق ببخشیم جاذبه‌های زیادی را در جامعه می‌توانیم ایجاد نماییم و امت را با همه مذاهب آن دعوت به وحدت کنیم بدون دین که مذهبی علیه مذهب دیگر موضع‌گیری کند.

شعار اسلام، زندگی زیبا، معنویت‌گرا و پاکیزه

وی ادامه داد: اسلام با زیبایی‌ها در زندگی و ممارست و ارتباط داشتن با مظاهر آن و تمدن نه تنها مخالف نیست بلکه هدف جدی خود را ایجاد زندگی زیبا ولی پاکیزه قرار داده است.

وی گفت: اگر ادعا شود شعار اسلام در ارتباط با زندگی، زندگی زیبا، معنوی و پاکیزه است تاحدودی نگاه اسلام را توانسته‌ایم در این شعار ترجمه کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه زندگی رها و غیرمقید به حلال، زندگی اسلامی نیست، گفت: همانگونه که زندگی دور شده از زیبایی‌ها و مظاهر زیبایی (یعنی زندگی خشک و سخت) مطلوب اسلام نیست. صرف زندگی زیبا و پاک کافی نیست بلکه باید در بستر آن به معنویت اندیشید. در کلام امام علی(ع) آمده است مؤمن به لذایذ به‌صورت حلال و زیبا، مبادرت می‌ورزد.

مبلغی گفت: اگر بتوانیم این شعار را به نسل‌های امروز منتقل کنید که اسلام نه تنها با زیبایی مخالف نیست بلکه خود مشوق و زمینه‌ساز زندگی زیبای همراه با معنویت و آرامش قلبی است، دلها به سمت این اندیشه تمایل جدی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره الاعراف، «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا خَالِصَهً یَوْمَ الْقِیَامَهِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ» گفت: قرآن کسانی که با تحریم، باعث دور شدن انسان‌ها از زینت و زیبایی و استفاده از نعمت‌های الهی می‌شوند را مورد عتاب قرار داده است. ما منادی زندگی زیبا  فقط برای خودمان نیستم بلکه برای همه انسان های روی کره زمین چنین آرزوی را داریم.

مبلغی اظهار کرد: در  این آیه مقصود از «أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ» همه بندگان است نه تنها مسلمانان، گروه‌های خشونت طلب مانند داعش نه تنها زندگی زیبایی را در نگاه و اخلاق و برنامه‌های خود ندارند بلکه زندگی پراز خوف و وحشت و پراز قتل و کشتار را دنبال می‌کنند.

وی گفت: اگر مناسبات و ارتباط انسان‌ها بر اساس این اندیشه‌های اسلامی بنا شود درون چنین فضایی انسان‌ها در مسیر معنویت افزایی، خودسازی و دین‌خواهی قرار می‌گیرند و ارتباطات آنها با خداوند خود به خود تقویت می‌شود.

بدون علم دست‌یابی به زندگی زیبای قرآنی امکان‌پذیر نیست

وی در پاسخ به سؤالاتی پیرامون ارتباط علم و دین نیز گفت: علم عامل رسیدن به یک زندگی راحت، بهره‌گیری از نعمت‌های الهی و زینت بهتر است و باید نسل ما هرچه بیشتر به سمت کسب علم بروند و بدون علم نمی‌توان به زندگی زیبایی که قران کریم می‌خواهد، دست پیدا کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد چگونگی وحدت با وجود اختلاف مذهبی گفت: مشکل بسیاری از مسلمانان این است که زمام امور اجتماعی را به دست اختلافات فکری و اندیشه‌ای می دهند و این اختلافات را در زندگی اجتماعی دخالت می دهند، اسلام می‌گوید اختلاف فکری را در فضای اندیشه نگه دارید و آن را به واقعیت زندگی سرایت ندهید.

مبلغی ادامه داد: براساس نگاه اسلام، اعضای یک جامعه که در حال همزیستی و زندگی مشترک هستند، باید در این همزیستی هر کدام در قبال دیگری از روش تغافل و چشم‌پوشی بهره گیرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) گفت: تعایش یک سوم آن تغافل، چشم‌پوشی و نادیده گرفتن است، داعش و امثال آنها از منطق تعایش و تغافل به دور هستند و هرکس با اندیشه آنها یکی نباشد او را به قتل می‌رسانند.

وی ادامه داد: مدل اسلام در زندگی مشترک این است که هیچ‌گاه اندیشه خود را به دیگران تحمیل نکنید و به خاطر اندیشه خاص خود، زندگی مشترک را نیزبه هم نزنید.

وی گفت: اسلام می‌گوید حق یک چیز است و انسان‌ها در مقابل خداوند مسئول هستند تا آن حق را دریابند و به آن اعتقاد پیدا کنند ولی اگر در یک جامعه دو گروه مدعی هستند که حق را دریافته‌اند، هیچ کس به تصور اینکه حق پیش اوست، نباید زندگی مشترک را نادیده بگیرد، بلکه زندگی مشترک داشتن خود یک حق است و در عین حال تکلیف.

مبلغی همچنین گزارشی از فعالیت‌های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ارائه داد و گفت: اگر بتوانیم نگاه‌های دین و اندیشه‌های زیبای دین را در قوانین منعکس کنیم می‌توانیم اسلام را در اداره جامعه و هماوردی با مکاتب دیگر با چهره‌ای باجاذبه و پرتوان نشان دهیم.

منبع: ایکنا

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.