Shiayan Logo
» بی احترامی عوامل سعودی با زائران ایرانی
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,00
امتیار شما به این مطلب:

بی احترامی به روحانیون کاروان ها و دستگیری و ایجاد مزاحمت برای طلاب ملبس، نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه از عربستان، با افزایش بی احترامی نسبت به زائران ایرانی، این اهانت ها بیشتر متوجه روحانیون است و به دفعات مشاهده شده با روحانیون کاروان ها برخوردهای شدید صورت می گیرد در یکی از این موارد نیروهای امنیتی پس از بازداشت یک فرد روحانی به مدت دو روز، اقدام به بستن دستان وی با دستبند می کنند که با واکنش شدید این شخص مواجه می گردند.

در اقدامی دیگر و در مسجد النبی، عوامل وهابیت یک روحانی کاروان دانشجویی را به بهانه تشکیل جلسه قرآن دستگیر و مورد مؤاخذه قرار دادند. این رفتارها در حالی ادامه دارد که به تازگی حجت‌الاسلام حسینی شریف مسئول بعثه رهبری در مکه با مسئول اداره امر به معروف و نهی از منکر عربستان دیدار کرده و طرفین بر ضرورت کاهش تنش میان زائران ایرانی و انتظامات حرمین شریفین تأکید کرده اند.

به نظر می رسد هشدار ایران مبنی بر تعطیلی عمره مفرده موجب نگرانی مسئولان بلند پایه سعودی گشته و آنها درصدد پیدا کردن راه حلی اصولی برای رفع این مشکل هستند، اما این نگرانی در مورد عوامل رده پائین وجود ندارد و هیچ تغییری در رفتار آنان بوجود نیامده است. در همین راستا روحانیون کاروان های اعزامی ایران در جلسه ای مشترک با ری شهری خواستار تمهیدات جدی از سوی ایران برای کاهش این موارد شدند که نماینده ولی فقیه در این زمینه قول مساعد داد.

در بررسی عوامل افزایش رفتارهای ناشایست عوامل وهابیت می توان سه محور اصلی را مورد توجه قرار داد نخست رفتار ناشایست و توجیه ناپذیر با زوار ایرانی و دیگر اهداف سوء وهابیت در تقابل با موج اخیر شیعه گرایی پس از پیروزی حزب الله و عامل سوم، جلوگیری از علاقه جوانان عربستانی به تشیع که روز به روز در حال افزایش است.

در تشریح عامل اول باید به این نکته توجه داشت که متأسفانه برخی زائران ایرانی نسبت به شرایط موجود در عربستان و سلطه وهابیت توجیه نبوده و رفتارهایی در جهت افزایش تنش انجام می دهند.

همچنین تبرک جستن از اماکن زیارتی که مورد حساسیت وهابیت است افزایش یافته و در برخی موارد به مشاجره می کشد. افزایش این رفتارها سبب شد که اطراف قبور ائمه بقیع علیهم السلام حصاری بلند کشیده شود و همچنین برخی قبور بقیع مانند قبر ام البنین از دسترس دور بمانند.

محور دوم یعنی افزایش علاقه نسبت به آموزه های مکتب تشیع در دو فاز عملی گردید، در فاز اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب نشر و ترویج اولیه مبانی مذهب تشیع شدو سپس با فعالیت برخی نهادها گسترش یافت و در فاز دوم پیروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ سی و سه روزه علاقه جوانان غربی را به رهبر مقاومت سید حسن نصرالله و مکتب اهل بیت علیه السلام دو چندان نمود. این موج جدید که اکنون نیز در حال گسترش است از همان ابتدا مورد تکفیر علمای وهابیت واقع شد.

صدور فتاوایی مبنی بر حرام بودن کمک به حزب الله و مباح بودن خون شیعیان در همین راستا ارزیابی می شود. در ارزیابی محور سوم لازم است بدانیم حقانیت مذهب تشیع و درستی استدلال هنگام مناظره با برخی وهابیون، آنها را به راه راست هدایت کرده است.

مناظرات میان علمای شیعه و وهابی که از ابتدای تأسیس این فرقه با هدف تنویر افکار عمومی و جلوگیری از افزایش بدعت های دروغین وجود داشته در سالیان اخیر و بوسیله فضلا و طلاب اهل علم حوزه علمیه گسترش یافته و در موارد بسیاری که طرف های مقابل نیات سوء نداشته اند به هدایت آنان انجامیده است. این اقدامات ضربات شکننده ای بر سر کردگان وهابیت وارد ساخت و آنها را خشمگین نمود تا جایی که از فرط ناراحتی فتاوایی عجیب و نادر صادر کرده اند.

در فرودگاه ها و مبادی ورودی نیز اگر چه سوء رفتار مشاهده نمی شود، اما وسایل زائران ایرانی به دقت تفتیش می گردد و اگر در چمدانی کتاب یا جزوه ی خاصی ببینند، تمام افراد آن کاروان مورد بازجویی های دقیق قرار می گیرند. حساسیت نسبت به ورود مفاتیح الجنان که در گذشته شدت یافته بود اکنون تا حدودی کاهش یافته و تنها به تفتیش ظاهری اکتفا می شود.

روش دیگر زیر نظر گرفتن زائران با استفاده از دوربین های مدار بسته است؛ عوامل سعودی با استفاده از این دوربین ها که بسیار پیشرفته و قوی نیز هستند به دقت ادعیه و کتب مورد مطالعه و قرائت زائران را در تمام مسجد النبی زیر نظر دارند؛ تنها در قسمت روضه مبارکه بیش از ده دوربین مدار بسته قرار داده شده است. تاکنون چند زائر ایرانی که مشغول خواندن زیارت عاشورا یا دیگر ادعیه بوده اند، به این وسیله شناسائی و دستگیر شده اند.

منبع : جهان نیوز

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.