Shiayan Logo
» هجمه برج‌های اشرافی سعودی به یادگارهای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

امروزه یافتن یک برج در مکه، بسیار راحت‌تر از خانه محل تولد حضرت محمد (ص) است.

makke

به گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «آسوشیتدپرس»، نقاط تاریخی مقدسترین شهر جهان اسلام، تحت تأثیر حملات پنهان پول و نیز یک مذهب افراطی قرار گرفته است؛ برج‌های شیشه‌ای و مرمری در نزدیکی کعبه به چشم می‌خورد که هر روزه میلیون‌ها مسلمان در نقاط جهان به سمت آن نماز می‌خوانند. در همین حین، رهبران مذهبی مانند دهه‌های گذشته، هنوز هم مشغول کارند تا سمبل‌هایی را که معتقدند ترویج بت‌پرستی به جای پرستش خداست، خراب کنند. در نتیجه، عده‌ای معترض شده‌اند که سختگیری‌های این کشور و سرمایه‌گرایی ناشی از پول نفت، در حال نابودی این شهر و تاریخ آن است.

«سامی انگاوی»، مهندس معماری که زندگی خود را به حفظ بقایای این منطقه تاریخی اختصاص داده بود، می‌گوید: «برای من مکه تنها یک شهر نیست. برای من این شهر مکان مقدس است؛ مکانی برای تنوع و تحمل، اما دیگر این گونه نیست. هر روز شما می‌بینید که ساختمان‌ها بلندتر و بزرگتر می‌شوند.»

«ابرج البیت»، مجموعه‌ای از هفت برج است که چند برج آن، تنها در چند یاردی کعبه هنوز هم در حال بالا رفتن است. این برج‌ها، آخرین نمونه ساخت‌وسازهایی هستند که در سال‌های اخیر و همزمان با افزایش جمعیت حاجیان به وجود آمده‌اند. این در حالی است که سال گذشته، جمعیت حاجیان به چهار میلیون نفر رسیده بود. سرمایه‌گذاران عربستانی که بیشتر عضو خانواده پادشاهی عربستان هستند، این روند را برای برآوردن نیازهای حاجیان بسیار پرسود یافته‌اند.

مساحت «ابرج البیت»، ۶/۱۵ میلیون متر مربع است؛ چیزی حدود دو برابر مساحت پنتاگون، بزرگترین ساختمان آمریکا.

اما این رویش ساختمانی، باعث تخریب میراث تاریخی مکه شده است. در سال ۲۰۰۲ مقامات سعودی، یک ساختمان دویست ساله متعلق به عثمانی‌ها را خراب کردند تا به جای آن، مجموعه‌ای چند میلیون دلاری برای پذیرایی از حجاج احداث کنند.

این مکان مقدس، همچنین دهه‌ها تحت حاکمیت رهبران مذهبی بوده که مشروعیت مذهبی دولت عربستان سعودی را تأمین می‌کردند. از دیدگاه وهابی آنان، احترام به این مناطق تاریخی مانند مقبره حضرت محمد (ص) و خاندانش، نوعی بت‌پرستی است و عبادت در کعبه که در قرآن به آن دستور داده شده، یک استثناست.

خانه‌ای که حضرت محمد(ص) در آن متولد شده بود، هم‌اکنون در سایه برج بزرگی قرار گرفته است و دیگر نقاط تاریخی نیز مدت‌هاست از بین رفته است. مقامات سعودی در آغاز ـ دهه ۱۹۸۰ ـ مسجد کعبه [مسجدالحرام] را گسترش دادند که باعث از بین رفتن خانه خدیجه، همسر پیامبر شد؛ جایی‌ که نخستین جوانه‌های اسلام و گرویدن‌ به این دین در آنجا زده شد.

پلیس مذهبی وهابی‌ها در غار حرا، محل نزول نخستین آیات قرآن به پیامبر، هشدارهایی را نصب کرده که در آن، خواندن نماز و لمس سنگ‌ها را ممنوع می‌کند.

مقبره پیامبر(ص) در شهر مدینه، تنها مکانی است که از حاکمیت وهابی‌ها سالم مانده و مسجدی در اطراف آن ساخته شده است، اما باز هم مأموران، نماز خواندن در مقبره یا لمس ضریح نقره‌ای آن را ممنوع کرده‌اند.

در خارج از مسجد پیامبر(ص) نیز وهابی‌ها، قبرستان بقیع را خراب کرده‌اند؛ قبرستانی که مدفن چندین همسر پیامبر، پسران و نوه‌های ایشان است.

همچنین چندین گروه اسلامی مانند بنیاد تحقیقات و میراث اسلامی در لندن و انستیتو امور خلیج در آمریکا در تلاش برای حفظ این نقاط تاریخی هستند و عده‌ای خواستار دخالت یونسکو شده‌اند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.