Shiayan Logo
آیت الله مکارم شیرازی:
» هرگونه اختلاف در حوزه زیانبار است
پنج‌شنبه 30 مه 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه هرگونه اختلاف در داخل حوزه دارای اثرات زیانباری است که بر کل نظام، کل کشور و در کل جامعه شیعه ظاهر می‌شود، بر تشکیل مجمع واحدی از اساتید حوزه علمیه قم تأکید کرد.

ayatollah-makarem-shirazi-1

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌ (ره) برگزار شد از حوزه علمیه قم به عنوان مهم‌ترین حوزه علمیه اسلامی در سراسر جهان نام برد.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در مناطق دیگر حتی در میان اهل تسنن به عظمت حوزه علمیه قم نیست، افزود: برکات حوزه به صورت‌های مختلف از طریق کتاب‌ها، سایت‌ها و شبکه ماهواره‌ای به سراسر دنیا منتقل می‌شود و این افتخار بزرگی برای عالم تشیع است و اساتید حوزه سهم بسیار مهمی در این زمینه دارند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق ‌(ع) به بیان اهمیت علم پرداخت و گفت: اسلام برای شهید بالاترین مقام را قائل شده و کمتر عبادتی به اندازه شهادت است که خون شهید سبب تداوم نظام اسلامی می‌شود، اما جاودان شدن خون‌های شهدا به برکت مدادالعلما بوده است.

وی با بیان اینکه اگر مدادالعلما نبود خون‌های شهدا در طول تاریخ به وسیله دشمنان به فراموشی سپرده می‌شد، اظهار کرد: اسلام علمایی را می‌ستاید که قلم به دست باشند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار بگذارند، عالمی که مجموعه علم است و علمش را با خودش از عالم دنیا به مقبره‌اش می‌برد مورد این حدیث نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ارائه آثار علمی فراوان در رشته‌های مختلف علوم از حوزه علمیه قم به جهان اسلام و جهان تشیع، از استادان خواست تا از انجام کارهای تکراری پرهیز کنند و به کار نو، فکر تازه و آنچه منشأ آثار و برکات باشد بپردازند و گفت: اگر هرکسی آنچه دیگران نوشته‌اند تکرار کند اسراف وقت است و خدمت علمی محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از این یک مجمع اساتید وجود داشت و جلساتی را برگزار می‌کردند، اظهار کرد: مدیریت، شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه به فکر افتادند که تشکیلاتی به نام مجمع اساتید تحت برنامه‌ای ایجاد شود، فکر کردم مجمع اساتید از قدیم داشتیم، این مجمع جدید هم تشکیل شود دو مجمع می‌شود.

این مرجع تقلید با یادآوری اینکه در این اواخر نیز تشکل سومی اعلام موجودیت کرده و گفته‌اند اساتید زیادی با آن همکاری می‌کنند، گفت: اگر قرار باشد در حوزه علمیه سه رقم تشکل اساتید داشته باشیم سبب گفت‌وگوها و اختلاف‌ها و مسائلی که نباید بشود، می‌شود.

وی با بیان اینکه امام علی‌(ع) فرمود ما گروهی هستیم که در وسط کاروان قرار داریم، آنان که جلو رفتند به سوی ما برمی‌گردند و آنها که عقب هستند به ما برسند، بر ادغام همه تشکل‌های ایجاد شده تأکید کرد و افزود: با هدف ایجاد حد اعتدال، پنج نفر از مجمع اساتید سابق و پنج نفر از جامعه مدرسین و مدیریت حوزه برای تدوین اساسنامه انتخاب شدند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: این اساسنامه آماده شد و من مطالعه کردم با مشورت و جلسات متعددی که برگزار و رایزنی‌های فراوانی که صورت گرفت، نسبتا کامل است اما پرونده بعضی از ملحقات هم هنوز باز است تا کامل‌تر شود.

وی تصریح کرد: اساس کار تشکیل مجمع واحد اساتید آن است که مجمع اساتید کاملی در حوزه علمیه قم تشکیل شود که دارای استقلال کامل حوزوی باشد و در عین حال حمایت از نظام، مراجع و رهبری و هماهنگی با جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه و مدیریت در عین استقلال را داشته باشد.

این مرجع تقلید گفت: قرار است یک شورای سیاستگذاری از خود اساتید انتخاب شود، به این معنا که از میان کاندیداهایی که ۲۵ سال سابقه تدریس خارج در حوزه دارند و یا مقداری تدریس سطوح عالی به اضافه تدریس خارج دارند، ۱۰ نفر را از میان خودشان انتخاب کنند که شورای سیاستگذاری را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه شورای اجرایی نیز شامل هفت نفر هستند که از میان اساتید حوزه و به آرای آنان انتخاب می‌شوند، اظهار کرد: اینها امور مربوط به اجرای سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی آن ۱۰ نفر ابلاغ می‌شود، پیروی می‌کنند و تحقق می‌بخشند تا یک مجمع واحد قوی و نیرومند و مورد قبول همه تشکیل شود.

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی از اینکه هرکسی برای خود برخیزد و تشکلی را به وجود آورد که منشأ اختلافات باشد ابراز تأسف کرد و گفت: اثرات زیانبار‌ هرگونه اختلاف در داخل حوزه علمیه بر کل نظام و کل کشور و در کل جامعه شیعه ظاهر می‌شود، اکنون که به اینجا رسیده‌ایم همه دست به دست هم دهیم و این برنامه را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اختیاراتی که مجمع واحد اساتید می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: مجمع اساتید درباره نظام‌ها و کتاب‌های درسی مطالعات جدیدی می‌کند اگر مسائلی مورد پذیرش واقع شد به شورای عالی حوزه و مدیریت پیشنهاد می‌دهد و آنها به عنوان یک فکر قابل استفاده آن را دنبال و از نظرات مجمع استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجمع واحد اساتید می‌توانند نفراتی را برای تقویت جامعه مدرسین و افزایش اعضای آن به اعضای شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین معرفی کنند، گفت: اعضای شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین این نفرات را به مراجع پیشنهاد می‌کنند و مراجع تصمیم می‌گیرند که اینها باشند یا نباشند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم افزود: در برنامه جدید نیمی از اینها به اساتید واگذار شده است، نیمی از اعضای شورای عالی حوزه به وسیله مجمع اساتید پیشنهاد و به وسیله جامعه مدرسین به مراجع پیشنهاد می‌شوند، بالاخره تصمیم‌گیرنده نهایی مراجع حوزه علمیه درباره شورای عالی حوزه هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این مسأله نظر خود را درباره شورای عالی حوزه خواهند داد، ابراز کرد: من از کسانی هستم که کار بسیار دارم و هر کاری را در جایی کم و زیاد می‌بینم خودم را مسؤول حل آن می‌دانم، در عین حال وقت زیادی روی این کار گذاشتیم و اساتید و جامعه مدرسین هم وقت زیادی گذاشتند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در نهایت به این نقطه رسیدیم که اگر این پرونده نیاز به تکمیل داشته باشد مانعی ندارد؛ اما باید به سمت و سوی یک برنامه‌ای که سبب آبرومندی اساتید حوزه علمیه و وحدت حوزه و پرهیز از نابسامانی‌ها و افراط و تفریط‌ها شود برویم که آثار و برکاتش را خواهیم دید.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.