Shiayan Logo
آیت الله نوری همدانی:
» در برخی از تفاسیر اهل سنت به اهل‎بیت (ع) جفا شده است / علامه طباطبایی؛ نابغه روزگار
پنج‌شنبه 30 مه 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از ابنا حضرت آیت‌الله العظمی «حسین نوری همدانی» دیشب ـ چهارشنبه هشتم خرداد ـ در سومین مجمع طلاب حافظ کل قرآن کریم هشدار دادند: یکی از مصایب، رشد وهابیت در کشورهای منطقه با هزینه کردن پول‌های فراوان است.

مرجع عالی‎قدر جهان تشیع در این مراسم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد تاکید کردند: پاسخ به شبهات از جمله شبهات وهابیت، وظیفه حافظان قرآن است. کسی که با فرهنگ قرآنی آشنا باشد می‌تواند پاسخگوی شبهات باشد.

ایشان با تاکید بر مقام رفیع حافظان خاطرنشان کردند: حضور در بین حافظان قرآن، توفیق بزرگی است. حافظان قرآن در اسلام جایگاه بلندی دارند و پیامبر(ص) در خصوص حافظان قرآن می‌فرمایند “بزرگان امت من حافظان قرآن هستند”.

آیت‌الله نوری همدانی خطاب به حافظان گفتند: خداوند نعمتی را به شما داده است که بالاتر از آن توصیف نمی‌شود. هر دلی که ظرفیت دارد، ظرف حفظ قرآن است و صاحب آن دل عذاب نمی‌شود چرا که حفظ قرآن توفیق بسیار بزرگی است.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به شاگردی خود در کلاس درس علامه طباطبایی تاکید کردند: من پنج سال در درس اسفار علامه طباطبایی شرکت داشتم و او از نوادر و نوابغ روزگار بود و باید به عظمت این شخصیت توجه کرد.

ایشان با تاکید بر علم وسیع علامه طباطبایی تصریح کردند: تفسیر المیزان کتاب بسیار بزرگی است و تا به حال تفسیری به این جامعیت نوشته نشده است. شهید مطهری می‌گوید باید ۱۰۰ سال بگذرد تا عمق مطالب تفسیر المیزان مشخص شود.

این مرجع تقلید با اشاره به گسترش تفکرات کمونیستی در زمان حکومت پهلوی گفتند: در دوره پهلوی شوروی در ایران دست به تبلیغات گسترده‌ای برای مکتب کمونیست زد و جوانان بسیاری به این مکتب گرایش پیدا کردند در چنین شرایطی علامه طباطبایی علاوه بر المیزان درسی به نام اصول فلسفه و روش رئالیسم را تدریس می‌کردند و در آن اصالت فلسفه اسلامی را اثبات می‌کرد که موجب بازگشت جوانان بسیاری به اسلام شد.

آیت الله نوری همدانی اضافه کردند: علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۰۰ سوره عمران، ۵۰ صفحه مطلب در تفسیر المیزان نوشته است که نشان از احاطه علامه طباطبایی به علوم مختلف دارد.

ایشان با اشاره به سیره اخلاق علامه طباطبایی اظهار داشتند: علامه طباطبایی از لحاظ اخلاقی ویژگی‌های خاصی داشت و در زمینه اخلاق و خودسازی کار کرده بود. او حماسه اخلاقی عجیبی داشت و به اهل بیت عشق می‌ورزید.

استاد برجسته حوزه علمیه افزودند: علامه طباطبایی روزه خود را در ماه رمضان با بوسیدن ضریح حضرت معصومه باز می‌کرد و در اواخر عمر عصا به دست خود را به مجالس عزاداری می‌رساند. علامه طباطبایی در ماه رمضان از صبح تا شب به عبادت و تهجد اشتغال داشت و تجسم اخلاق قرآنی بود.

این مرجع با اشاره به نظر شهید مطهری در خصوص علامه طباطبایی خاطرنشان کردند: شهید مطهری می‌گفت من به دو شخصیت دل بسته‌ام این دو شخصیت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند.

آیت الله نوری همدانی ادامه دادند: علامه طباطبایی از نوادر روزگار در زمینه اخلاق و علم بود. او با امام خمینی رفت و آمد بسیاری داشت و امام خمینی نخستین شخصیتی بود که پس از درگذشت علامه طباطبایی برای او مجلس ختم گرفت.

آیت الله نوری همدانی حفظ کردن قرآن را توفیقی از جانب خداوند دانستند و افزودند: حفظ قرآن مرحله بزرگی است، اما این حوزه به افرادی که در زمینه تفسیر کار کرده باشند نیز محتاج است. نشان دادن اسلام ناب افتخار است و باید حافظان قرآن با تفاسیر نیز آشنا شوند.

ایشان اضافه کردند: در تفاسیر اهل سنت مطالب بسیاری نوشته شده است که ما آنها را قبول نداریم، باید با تفاسیر اهل سنت آشنا شویم و بر روی آن‌ها تسلط داشته باشیم. در برخی از تفاسیر اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) کم توجهی و حتی گاهی جفا شده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت ایجاد تشکلی توسط حافظان قرآنی گفتند: حافظان قرآن باید در کشور تشکلی ایجاد کنند و در خصوص مسائل سیاسی و فرهنگی کشور اظهار نظر داشته باشند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.