Shiayan Logo
» روزه در روز عاشورا بدعت در دین است
چهارشنبه 13 نوامبر 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 5,00
امتیار شما به این مطلب:

بعضی این را مطرح می کنند که پیامبر(ص) روز عاشورا را روزه می گرفته است. در روایتی آمده که این موضوع را از امام باقر(ع) پرسیدند و امام فرمودند این روزه بوده است اما قبل از ماه رمضان و وقتی خداوند روزه ماه رمضان را آورد روزه عاشورا ترک شد و بعد امام باقر(ع) می فرمایند کاری را که پیامبر(ص) ترک فرموده است انجام دادنش بدعت است. در کتاب «کشف الخفا» یک باب درباره عاشورا آمده و این که روزه در این روز مستحب نیست و احادیثی که در رابطه با انفاق و نماز این روز و سرمه کشیدن و عطر زدن آمده است همگی جعلی است و حتی تصریح می کند که اینها بدعتهایی است که از جانب دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) وارد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین جواد ابوالقاسمی در برنامه شب‌های آسمانی که از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی رفت اظهار داشت: وهابی ها در کشورهایی چون کویت تابلوهایی نصب کرده‌اند که بر روی آن نوشته شده عاشورا یوم الفرح و السرور حتی کیک درست می کنند و در بین مردم پخش می کنند و یا در کشوری چون مراکش روز عاشورا را عید می گیرند مانند عید یهودی‌ها. مردم هم که از همه جا بی خبرند در این عیدها شرکت می کنند.Зимородки

وی ادامه داد: بعضی این را مطرح می کنند که پیامبر(ص) روز عاشورا را روزه می گرفته است. در روایتی آمده که این موضوع را از امام باقر(ع) پرسیدند و امام فرمودند این روزه بوده است اما قبل از ماه رمضان و وقتی خداوند روزه ماه رمضان را آورد روزه عاشورا ترک شد و بعد امام باقر(ع) می فرمایند کاری را که پیامبر(ص) ترک فرموده است انجام دادنش بدعت است. در کتاب «کشف الخفا» یک باب درباره عاشورا آمده و این که روزه در این روز مستحب نیست و احادیثی که در رابطه با انفاق و نماز این روز و سرمه کشیدن و عطر زدن آمده است همگی جعلی است و حتی تصریح می کند که اینها بدعتهایی است که از جانب دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) وارد شده است.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سؤال که چرا امام حسین(ع) به سخن صحابه گوش نداد و از مکه خارج شد و به سمت کوفه رفت اظهار داشت: یزید لعنت الله گفته بود که امام را در هر کجا که دیدند بکشند و این موضوع در چندین منبع مطرح شده که امام حسین(ع) برای حفظ حریم مکه از آنجا خارج شدند. در کتاب بحارالانوار آمده که حضرت حسین(ع) به محمد بن حنفیه می فرماید که اگر من در دامن موجودی مخفی شوم و در زمین پنهان شوم باز مقدر است و آنها مرا پیدا می کنند و می کشند.

وی تصریح کرد: از طرفی باید بدانیم بر هر امامی واجب است که اگر گروهی گفتند که ما با تو بیعت می کنیم برای اتمام حجت با آنان به سوی آنان برود مانند آنچه که رسول اکرم(ص)‌ انجام دادند و به سمت مدینه رفتند. بنابراین وظیفه امامت سیدالشهدا(ع)‌ بود تا به سمت کوفه برود.

حجت الاسلام ابوالقاسمی در پاسخ به اینکه چرا همان گونه که شیعیان برای امام حسین(ع) عزاداری می کنند برای حضرت خدیجه(س) و یا برای حضرت حمزه سیدالهشدا عزاداری نمی کنند گفت: خود اهل سنت در منابعشان مطرح کرده‌اند که شدیدترین مصیبتی که در طول تاریخ به صورت جمعی رخ داده است واقعه کربلاست. ابن جوزی از بزرگان اهل تسنن در کتاب التبصره می گوید آن ظلمی که در شهادت امام حسین(ع)‌ و خاندانش رخ داده است بر کسی روا نشده است.

وی تصریح کرد: در کتاب مجمع الزوائد از شخصی که از درباریان بنی امیه بود وارد شده که می گوید در روز عاشورا سنگی در بیت المقدس و در شام نبود که سنگی برداری و زیرش خون بسته شده نباشد و این گوشه ای از عمق مصیبتی است که در روز عاشورا اتفاق افتاد و همگان حتی موجودات نیز آن را درک کردند.

این پژوهشگر دینی افزود: وهابی ها این موضوع را می گویند که اگر قرار بر ادامه عزاداری باشد پس چرا این عزاداری از طرف پیامبر برای حضرت حمزه در هر سال تکرار نشد در حالی که حاکم نیشابوری که از عالمان اهل سنت قرن ۵ می باشد در مستدرک خود آورده است که پس از ای که زنان مدینه در شهادت حمزه سیدالشهدا به روضه خوانی و شیون و نوحه پرداختند از آن زمان تا زمان من حاکم، هر کس که از دنیا می رود آنها به جای خواندن روضه برای او برای حضرت حمزه نوحه می خوانند و این نه تنها حدیث معتبر است بلکه مشهورترین حدیث مدینه است.

وی در پایان سخنان تصریح کرد: در کتاب الفضائل الصحابه احمد بن حنبل آمده است که حضرت سیدالشهدا(ع) نه یک بار بلکه چند با فرموده اند که کسی که یک قطره اشک از چشمش برای ما جاری شود خدا جایگاهش را بهشت قرار خواهد داد.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.