Shiayan Logo
» آیت الله یثربی بر دلها حکومت می کرد
پنج‌شنبه 18 جولای 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله یثربی، هفتمین سالگرد ارتحال عالم خدوم، مرحوم آیت الله حاج سید مهدی یثربی (قدس سره) دوشنبه شب در مسجد جامع حبیب بن موسی (علیهما السلام) برگزار شد.

در این مراسم که با قرائت قرآن، مداحی مداحان اهل بیت (علیهم السلام) و قرائت پیام حضرت آیت الله میر سیدمحمد یثربی (مدظله) آغاز شد، سخنران مجلس حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ضمن بیان ابعاد مختلف انسان گفت: انسان دارای دو بعد است، یکی جسم و دیگری روح که بین این دو شباهت هایی نیز وجود دارد از جمله این تشابهات نیاز هر دو به غذا، نیاز به پرورش و مربی، نیاز به معالجه و تیمار و… است.

آقای ناطق نوری افزود: ارزش و تکامل انسان تا جایی که مقام او از ملائکه هم بالاتر رود، از بعد روحانی او سرچشمه می گیرد و به همین دلیل، خداوند پس از خلق آدم از گل و دمیدن روح در او به ملائکه گفت که بر آدم سجده کنند.

وی با بیان اینکه روح آدمی نیز مانند جسم او بیمار می شود، خاطر نشان کرد: در اوائل سوره بقره در رابطه با منافقین بیان شده که در دلهای آنان بیماری وجود دارد و امراضی که روح آدمی به آن مبتلا می شود مانند کبر و خود بزرگ بینی و حرص و… نیز باید درمان گردد؛ حال طبیبی که درمانگر این امراض است، کسی جز انبیا و اولیا و در نبود آنان علما نیست.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ادامه داد: حضرت امیر (علیه السلام) در رابطه با نقش پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در جامعه این تعبیر را به کار می برند: «… پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) طبیبی است که می گردد و به بیماران مراجعه می کند تا آنان را مداوا کند…»، از این مسئله به روشنی معلوم می شود که یکی از کارهای اصلی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از بین بردن امراض روح و روان مسلمانان بوده است. پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) بسیار متواضع بود و تکبر اصلا در ایشان راه نداشت و به همین دلیل بود که مردم گرد ایشان جمع می شدند همانطور که قرآن می فرماید: «ای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) این لطف خداوند به تو است که با مردم مهربان هستی و اگر قرار بود فرد خشن و متکبری باشی، مردم از اطراف تو متفرق می شدند.»

وی ادامه داد: تنها رمز موفقیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) اخلاق نیکو و عدم تکبر ایشان بود و پس از ایشان ائمه (علیهم السلام) نیز همین روش را در پیش گرفتند همانطور که یکی از دلایل غاصبان حکومت امیر المومنین (علیه السلام) برای عدم سپردن خلافت به ایشان شوخ طبعی بسیار ایشان بود. حضرت علی (علیه السلام) همان کسی است که در گاه جنگ چون شیر غرش می نمود و در گاه عبادت نیز در محراب چون اشخاص مارگزیده بر خود می پیچید.

حجت السلام و المسلمین ناطق نوری تصریح کرد: پس از انبیاء و ائمه (علیهم السلام) علما طبیبان جان و روح مردم و وارث انبیاء (علیهم السلام) هستند؛ علما و روحانیون نقش اساسی و تعیین کننده را در هدایت اجتماع، حکومت بر دلهای مردم و تأثیر بر آنان بازی می کنند. چرا امروز پس از هفت سال از درگذشت عالم خدوم مرحوم آیت الله یثربی (قدس سره) چنین جمعیت با شکوهی برای مراسم ارتحال ایشان حضور می یابند؟ این نشان از حاکمیت مرحوم آیت الله یثربی (قدس سره) بر دلهای مردم دارد، ایشان دنباله رو راه و روش انبیاء و اولیای الهی (علیهم السلام) بودند.

خطیب مراسم هفتمین سالگرد یادآور شد: یکی از خصوصیات بارز مرحوم آیت الله یثربی (قدس سره) صبر و خوش خلقی ایشان بود، ایشان به قدری مهربان و خوش خلق بودند که در مقابل هر طعن و زخم زبانی مهربانی می کردند و از همین طریق بر دلهای مردم نفوذ کرده و حاکم شده بودند.

وی در پایان تأکید کرد: من به بیت معظم یثربی هم باید به خاطر داشتن چنین پدر بزرگواری که حاکم بر دلها بود و عمری را در راه خدمت به مردم شریف کاشان سپری کرد، تبریک بگویم و از سوی دیگر به دلیل فقدان این پدر دلسوز و عالم خدوم تسلیت عرض نمایم. همچنین به مردم بزرگوار و عالم دوست و قدردان کاشان نیز تسلیت عرض می نمایم.

خاطر نشان می شود در این مجلس حجت الاسلام و المسلمین شهیدی محلاتی نماینده رئیس جمهور منتخب در کاشان، روسای ادارات و فرماندهان نیروی انتظامی و نیز اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.