Shiayan Logo
» شرح دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
سه‌شنبه 16 جولای 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

علیرضا احمدی کارشناس مذهبی شرحی برای دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان نوشت.

«اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه و جنبنی فیه من هفواته و اثامه و ارزقنی فیه ذکرک بدوامه بتوفیقک یا هادی المضلین»
«خدایا مرا در این روز بر روزه و برپا داری (نماز و یا هر کار خیری) یاری فرما و از لغزشها و گناهان دور ساز و ذکرت را دائم (به طوری که در تمام روز یاد تو باشم) روزی ام فرما به حق توفیق بخشیدنت ای راهنمای گمراهان»
شرح دعا (۱)«اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه»
«خدای مرا در این روز بر روزه و اقامه (نماز و یا هر کار خیری) یاری فرما»
یاری جستن از ذات اقدس الهی
هر یک از بندگان مومن و مومنه که خدا را به یکتایی عبادت می کنند ،به یقین در هر امری که برایشان پیش آید، از یکتا پروردگار عالمیان یاری می جویند و می گویند:
«ایاک نعبد و ایاک نستعین»(۱)

«تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم»

و تنها بر او توکل می کنند:

«و علی الله فلیتوکل المومنون»(۲)

«و مومنان بر خداوند توکل می کنند.»

و می دانند غیر خداوند هیچ کس قادر به یاری آنها نخواهد بود.

«َالّا یَقدِروُنَ عَلی شَیءُ»(۳)

«به هیچ وجه قدرتی بر انجام کاری ندارند.»

زیرا که:

«ان الله علی کل شی قدیر»(۴)

«به درستی که خداوند بر انجام هرکاری قادر است.»

و اینگونه با خدای خویش نجوا می کنند:

«الهی و ربی من لی غیرک»(۵)

«ای خدا و پروردگار من غیر از تو برای من چه کسی (یاری کننده و فریادرس) می باشد.»

حال با توجه به آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»نکته قابل توجهی که می توان به آن اشاره نمود، بحث« تنها خدا را پرستیدن و تنها از او یاری جستن است» که در این آیه تعبد و بندگی و یاری جستن از ذات اقدس الهی در یک مسیر قرار گرفته اند، به طوری که این امرآموزه ای است که هرانسانی باید آن را بیاموزد تا بتواندتمام عمر خویش را در مسیر عبودیت و بندگی خداوند صرف نموده و درهرلحظه از عمرش غیر از خداوند از کس دیگری یاری نجوید .چرا که :

«و مالکم من دون الله من ولی و لانصیر»(۶)

«و برای شما غیر خداوند سرپرست و یاری کننده ای نمی باشد.»
منظوراز «صیامه و قیامه(روزه اش و قیامش) »چیست؟
در اینجا برای اینکه بفهمیم منظور از (صیامه و قیامه) ، (روزه اش و قیامش)چه می باشد، اشاره می کنیم به اول دعا که می گوییم «خدایا مرا در این روز یاری نما به (برپاداری) روزه اش (روزه این روز)و قیامش(قیام این روز)»که مشاهده می نماییم، منظور از (روزه و قیامش) همان (روزه و قیام واقعی) است که در آن روز باید انجام پذیرد، به طوری که از خداوند می خواهیم تا ما را یاری نماید که بتوانیم روزه واقعی و قیام واقعی این روز (که قیام آن شامل برپا داشتن نماز و یا هر کار خیری اعم از واجب و مستحب می باشد) را با موفقیت انجام دهیم…
شرح دعا (۲)«و جنبنی فیه من هفواته و اثامه»
«و مرا در این روز از لغزشها و گناهان دور ساز.»
رابطه «هفواته» و «اثامه»
هفواته (لغزش) را می توان همان وسوسه های شیطانی و نفسانی تعبیر نمود که انسان را دو دل نموده تا بین طاعت و بندگی خداوند و یا فرمانبرداری از شیطان را انتخاب کند، که اگر فرمانبرداری از شیطان و نفس را انتخاب کند، آنگاه است که لغزش او منجر به گناه و معصیت پروردگار گردیده و در آن هنگام است که آن انسان مستحق عقوبت و عذاب الهی می گردد و اگر طاعت و بندگی خداوند را انتخاب کند، آنگاه است که رحمت خداوند شامل حالش شده و از لغزش نجات می یابد.
دلیل درخواست دوری از لغزش و گناه در این روز

هر انسانی دارای اجلی معین است:

«وَ مَا کَانَ لِنَفسٍ اَن تَمُوتَ اِلا بِاِذنِ اللهِ کِتابَا مُوجَّلاً»(۷)

«و هیچ کس ، اگر چه طالب مرگ باشد ، نمی تواند به اختیار خود بمیرد ، مگر به اذن خداوند (عزوجل)، زیرا برای موت هر شخص وقت معین و نوشته شده می باشد.»

به طوری که خداوند برای هر انسانی تا فرا رسیدن اجلش ملائکه محافظی را که مسئولیت محافظت از آن انسان را دارند، فرستاده و هر گاه اجل هر یک فرا رسد، ملائکه مامور به موت آن شخص وعده الهی (مرگ)را که اکثر انسان ها از آن فرار می کنند،بدون هیچ چون و چرا و مهلتی محقق می سازند:

«و هو القاهر فوق عباده و یرسل علیکم حفظه حتی اذا جاء احدکم الموت توفته رسلنا و هم یفرطون»(۸)

«و اوست قاهر و غالب به جمیع بندگان و برای حفظ شما فرشتگانی را که امر محافظت (از شما را بر عهده دارند)می فرستد، تا آنگاه که زمان مرگ یکی از شما فرا رسد که در آن هنگام فرستادگان ما او را می میرانند،و در قبض روح (هیچیک از شما )هیچ قصوری نخواهند ورزید.»

و این در حالیست که هیچ یک از انسان ها ، مگر آنان که خداوند می خواهد ، از زمان مرگ خویش آگاه نیستند، لذا در این دعا از خداوند خواستاریم که ما را از لغزش ها و گناهان این روز در امان بدارد ،چرا که اگر آن روز از عمر ما باشد ،شیطان نیز از ما دست بردار نخواهد بود و پی در پی در گمراهی ما جهد و کوشش می نماید ، به طوری که اگر خداوند بر ما عنایت ننماید،ما تابع شیطان شده و از رحمت الهی خارج می گردیم. چنانچه ذات اقدسش فرمود:

«ولولا فضل الله علیککم و رحمته لاتبعتم الشیطان الا قلیلا»(۹)

«واگر توفیق و فضل و رحمت خداوند (عزوجل)بر شما نبود،تابع شیطان می شدید مگر عده قلیل و کمی از شما ( که هیچگاه از شیطان تبعیت نکنند).»
شرح دعا (۳)«وارزقنی فیه ذکرک بدوامه بتوفیقک یا هادی المضلین »
«و در این روز ذکرت را دائم (به طوریکه دائم در تمام روز به یاد تو باشم) روز ی ام فرما بحق توفیق بخشیدنت ای راهنمای گمراهان.»
منظور از «بدوامه» چیست؟
همان طوری که در قسمت قبل در مورد “صیامه و قیامه” توضیح داده شد، منظور از (بدوامه) نیز میزان ساعاتی است که در این روز،عمرمان را در آن سپری می نماییم، به طوری که انسان تا زمانی که در این روز قرار دارد (از اول روز تا آخر آن) به ذکر خداوند مشغول بوده و از یاد او غافل نگرددو به بیان دیگر می توان گفت در تمام روز مداوم در حال ذکر و یاد خداوند باشد.
چه کسانی دائم به ذکر خداوند مشغولند؟
حال در اینجا می خواهیم بدانیم که چه کسانی دائما به ذکر خداوند مشغولند؟که برای جواب این سوال اشاره می نماییم به آیه ای از قرآن که ذات اقدس پروردگار در این رابطه می فرماید:
«الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم و یتفکرون فی خلق السموات و الارض ربنا ما خلقت هذا باطلا سبحانک فقنا عذاب النار»(۱۰)

«کسانی که یاد می کنند خداوند را (به صورت) ایستاده و نشسته و (خوابیده) به پهلوهایشان و در خلقت آسمان و زمین تفکر می کنند (و می گویند) خدایا خلق نکرده ای (این موجودات را) باطل و بیهوده(به طوری که) تو پاک و منزهی پس ما را از عذاب آتش (دوزخ) در امان بدار.»

پس با توجه به این آیه، کسانی دائما به ذکر خداوند مشغولند،که در هر حالتی قرار گیرند (چه نشسته و ایستاده و خوابیده) از یاد خداوند غافل نشوند به طوری که این یاد نمودن ،همراه با تفکر در خلقت زمین و آسمانها می باشد.چنانچه در آیه دیگری می فرماید:

«کذلک یبین الله لکم الایات لعلکم تتفکرون»(۱۱)

«خداوند آیاتش را برای شما بیان می نماید تا شاید تفکر کنید.»

لذا در این روز از خداوند می خواهیم که ما را به حق بخشندگی اش توفیق دهد تا دائما به ذکر او مشغول شده و هیچگاه از یاد او غافل نگردیم ،تا از ضلالت و گمراهی هدایت یافته و به سر منزل سعادت دست یابیم.

 

نکته ها

۱-هر یک از بندگان مومن و مومنه که خدا را به یکتایی عبادت می کنند ،به یقین در هر امری که برایشان پیش آید، از یکتا پروردگار عالمیان یاری می جویند.

۲- لغزش را می توان همان وسوسه های شیطانی و نفسانی تعبیر نمود که انسان را دو دل نموده تا بین طاعت و بندگی خداوند و یا فرمانبرداری از شیطان یکی را انتخاب کند.

۳-کسانی دائما به ذکر خداوند مشغولند ، که در هر حالتی قرار گیرند (چه نشسته و ایستاده و خوابیده)از یاد خداوند غافل نشوند.

 

پی نوشتها:

۱-فاتحه الکتاب/۵٫

۲- آل عمران/۱۶۰٫

۳-حدید/۲۹٫

۴-بقره/۱۰۹٫

۵- دعای کمیل،مفاتیح الجنان(شیخ عباس قمی).

۶-بقره/۱۰۷٫

۷-آل عمران/۱۴۵٫

۸-انعام/۶۱٫

۹-نساء/۸۳٫

۱۰-آل عمران/۱۹۱٫

۱۱-بقره/۲۱۹٫

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.