Shiayan Logo
» نامه امام موسی صدر به امیر مدینه + ترجمه
دوشنبه 10 ژوئن 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 4,00
امتیار شما به این مطلب:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان، امام موسی صدر در تاریخ ۲۸ محرم ۱۳۹۴ نامه‌ای به امیر مدینه نگاشتند. در ادامه این مطلب می‌توانید متن عربی و ترجمه این نامه را مشاهده کنید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

12672022۲۸ محرم / ۱۳۹۴

سیدی و اخی الجلیل صاحب السمو الملکی الأمیر المحسن عبد المحسن بن عبد العزیز آل سعود المعظم
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته، علیکم یا من حفظتم الحرمین و صنتم حُجّاجَهُما و بنیتم قواعد حکمکم علی احکام الله و رفعتم شأن المسلمین حتی جاء الامتحان فوقفتم بقیاده القائد المظفر موقفاً جعل بلادکم و أمتکم و قیادتکم قویً الهیه سامیه امام القوتین الاعظم فأخصبتم الآمال و زرعتم الثقه و الاعتزار فی نفوس العرب والمسلمین فهنیئاً لکم و دمتم.

و بعد اغتنم فرصه سفر اخی و نسیبی سماحه العلامه الهادی القمی الی الحرمین لأداء العمره فأحمله هذه الرساله اجدد بها العهد و احیی بها اخاً جلیلاً جعل لقائه القصیر أشعر بعمق و أُحب باخلاص و أحترم بمحبه.

ثم اعید الی ذاکره سیدی الامیر ما جری من حدیث خلال زیارتی سنه ۱۳۹۲ و فی المکتب العامر حول بعض الاصلاح و التنظیم حول البقیع.

و قلت فی ذلک اللقاء معتمداً علی قلبک الکریم و همّتک العلّیه العلیاء و روحک المؤمنه و رؤیتک الصافیه البعیده، قلت ان بناء مزارات الأئمه من آل البیت هو لیس موضع اتفاق فقهاء المسلمین و لذلک لانطلب ذلک ابعاداً للاحراج ولکن تنظیم المقبره و تزفیت طرق‌ها الداخلیه او فرش‌ها بالاحجار و زرع اطراف‌ها و جعل‌ها حدیقه عامه مع نوافیر المیاه و اصلاح جدران‌ها و وضع الحجاره الجمیله فی‌ها و تأسیس مظلات منظمه حول‌ها و فی‌ها و امثال ذلک من المساعی، هی موضع اتفاق الفقهاء و سبب تکریم مآت الألوف من الزوار و المعتمرین و الحجاج و المحبین و باعث مزید من الالتفاف حول قیادتکم الاسلامیه المشعه التمزایده فی هذا الوقت الذی یبذل جلاله الملک جهداً مضیاً فی سبیل جمع کلمه المسلمین وقلوبهم.

سیدی الأخ الامیر ـ‌شهد الله و کفی به شهیداً‌ـ ان هذا الاقتراح یصدر من قلب مخلص و عقل واع یدرک ابعاد الامر و یتمنی لکم جمیعاً و لک بصوره خاصه کل نجاح لأنی اُحبّک. فأخلد نفسک فی صفحات التاریخ و فی قلوب الملایین بل مئات الملایین من المسلمین و علی شفاههم، بل اسمح لی ان اقول، فی نفس الرسول الاکرم علیه الصلوه و التسلیمات واجعل بعد کل هذا دیناً لک فی عاتق المحبین و انا صغیرهم لایوفی الا بالولاء والخدمات و بلک غال و رخیص

اننی انتظر بفارغ البصر ‌أترقب الجواب و ما اسعدنی اذا تشرفت مع المستقبلین فی بیروت باللقاء او اذا تشرفت بزیاره مقام النبی الأکرم و حافِظِه و راعیه الأمیر فی المدینه المطهره لکی نتحدث فی کثیر من الشؤون والأمور.

و اخیراً تقیل دعائی و سلامی و تحیاتی و اشواقی یا صاحب السمو والسلام
اخوک
موسی الصدر

 

 

ترجمه:

به نام خداوند بخشنده مهربان
۲۸ محرم ۱۳۹۴

سرور و برادر بزرگوارم، عالی‌جناب، شاهزاده امیر محسن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود
سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد که از حرمین و حجاج آن‌ محافظت و صیانت می‌کنید و پایه‌های حکومتتان را بر احکام الاهی بنا نهاده‌اید و جایگاه مسلمانان را بالا برده‌اید و چون آزمون فرا رسید، تحت رهبری آن رهبر پیروز، چنان موضعی اتخاذ کردیدکه سرزمین و امت و رهبری شما را در برابر دو ابر قدرت، به نیرویی الاهی و والا بدل کرد. آرزوها را بارور کردید و اعتماد و خرسندی را در جان اعراب و مسلمانان نشاندید. گوارایتان باد و پاینده باشید.
در این‌جا، سفر برادر و خویشاوند خود حضرت علامه هادی قمی را برای ادای عمره غنیمت می‌شمرم و این نامه را بدو می‌سپارم تا به وسیله آن پیمانم را تجدید کنم و به برادری گرامی که دیدار کوتاهش باعث شد احساسی عمیق و دوست داشتنی با اخلاص و احترامی همراه با محبت داشته باشم، سلامی برسانم و سپس، گفت‌وگویی را به آن سرور شاهزاده یادآوری کنم که در دیدار سال ۱۳۹۲ در دفتر جناب‌عالی درباره برخی تعمیرات و سازمان‌دهی‌های اطراف بقیع داشتیم.
در آن دیدار، با ملاحظه خاطر بزرگوار و همت بلند و روح مؤمن و دورنگری و روشن‌بینی جناب عالی، گفتم که ساختن بارگاه برای امامان اهل بیت، مورد اتفاق فقهای مسلمانان نیست و به همین سبب، برای پرهیز از حرج، چنین درخواستی نداریم، اما سر و سامان دادن به قبرستان و آسفالت یا سنگ‌فرش کردن راه‌های داخلی آن و کاشتن اطراف آن و تبدیل آن به بوستانی آزاد با فواره و آب‌نما و مرمت دیوارها و گذاشتن سنگ‌های زیبا در آن‌ها و تعبیه سایه‌بان‌های مرتب گرداگرد آن و اقداماتی از این دست، موضع اتفاق فقهاست و موجب تکریم صدها هزار نفر زائر و عمره‌گزار و حج‌گزار و دوست‌دار است و سبب تألیف قلوب گِردِ رهبریِ اسلامی درخشان و فزاینده شما خواهد بود؛ خصوصاً در این زمان که اعلی‌حضرت کوشش فراوانی برای وحدت مسلمین و هم‌دلی آنان دارد.
سرور و برادر من امیر بزرگوار! خداوند شاهد است ـ و همو برای شاهد بودن کافی است ـ که این پیشنهاد از قلبی پرخلوص و ذهنی آگاه بر آمده که ابعاد مسئله را درک می‌کند و خیرخواه همه شما به خصوص شخص جناب‌عالی است؛ چراکه دوست‌دار شما هستم.
پس خود را در صفحات تاریخ و در دل و زبان میلیون‌ها بلکه صدها میلیون مسلمان، بلکه‌ اجازه دهید بگویم‌، در جان رسول اکرم ـ که درود و سلام فراوان بر او باد ـ جاودانه کن. و از این فراتر، این کار را به مثابه دِینی بر گردن دوستارانت که من کوچک‌ترینشان هستم قرار ده؛ دِینی که با دوستی و خدمت و ایثار دار و ندار هم ادا کردنی نیست.
من بی‌تابانه منتظر پاسخ هستم و بسیار شادمان خواهم شد اگر هنگامی که در بیروت به استقبال شما می‌آیم یا هنگامی که برای زیارت بارگاه پیامبر اکرم و دیدار با نگهبان و پاسدار آن، امیر، به مدینه مشرف می‌شوم، درباره بسیاری از مسائل با هم گفت‌وگو کنیم.
در خاتمه، ای بزرگوار، دعا و سلام و درودها و اشتیاق مرا بپذیرید.
والسلام
برادر شما
موسی صدر

 

عکس نامه:

name-imam-sadr-1

name-imam-sadr-2

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.