Shiayan Logo
» آیت‌الله طباطبایی قمی ، مرجع با سابقه و مبارز مشهد درگذشت
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

آیت‌الله حاج‌آقا حسن قمی، از مراجع مشهد، بامداد روز دوشنبه، در بیمارستان امام رضای این شهر، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله حسن طباطبایی قمی، فرزند آیت‌الله حسین قمی، از مراجع بزرگ شیعه صبح امروز، دوشنبه، ۲۱ خرداد ماه پس از گذراندن یک دوره بیماری به دیار حق شتافت.

وی که از مبارزان برجسته با دولت طاغوت و از علمای به نام حوزه علمیه مشهد بود، در سالیان گذشته به تدریس سطوح خارج فقه و اصول و تفسیر در مشهد اشتغال داشت.

گفتنی است، صبح امروز گروهی از علما، روحانیان، طلاب و مردم مشهد جهت عرض تسلیت با حضور در بیت این عالم ربانی از مقام علمی و معنوی وی تجلیل کردند.

پیکر آیت‌الله حسن طباطبایی ساعت ۸:۳۰ فردا صبح (۲۲/۳/۱۳۸۶) از منزل وی به سوی حرم مطهر امام رضا علیه السلام تشییع می‌شود و نماز میت بر پیکر وی به امامت حضرت آیت‌الله وحید خراسانی اقامه می‌شود.

و به گزارش خبرنگار «بازتاب»، آیت‌الله حاج‌آقا حسن قمی، از مراجع باسابقه و مبارز به شمار می‌رود که هم‌دوره آیت‌الله میلانی بوده و سن صد سالگی را پشت سر گذاشته بود.

بیش از وی، پدرش مرحوم آیت‌الله حاج آقا حسین قمی مشهور است که به دلیل مبارزاتش علیه رضاشاه و از جمله تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام در اعتراض به کشف حجاب به عراق تبعید شد و مرحوم آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، مدتی مرجعیت عام جهان تشیع را عهده‌دار بود.

آیت‌الله حاج‌آقا حسن قمی، چهره‌ای است که در کنار امام خمینی و آقای بهاءالدین شیرازی، اعلامیه مشهوری را در پانزده خرداد صادر کردند و از همین رو، رژیم شاه او را مدتی به کرج تبعید کرد.

با وجود این، پس از پیروزی انقلاب، مخالفت وی با برخی اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی، موجب بروز حساسیت‌هایی گردید که حتی در مقطعی به حصر خانگی وی منجر شد. اما گفته می‌شود زمانی که عده‌ای از انقلابیون علیه آیت‌الله قمی و آیت‌الله شریعتمداری شعار می‌دادند، امام خمینی پیغام داده بودند که حساب آقای قمی را از آقای شریعتمداری جدا کنید.

در پایان این گزارش آمده است: در سال‌های پایانی حیات امام خمینی و آغاز رهبری از این مشکلات کاسته و فعالیت‌های آیت‌الله قمی با زمینه بیشتری پیگیری شد.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.