Shiayan Logo
» تلاش مسلمانان آمریکا برای تقویت پیوندهای سنی ها و شیعیان
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 3,00
امتیار شما به این مطلب:

رهبران مسلمان آمریکا، قصد دارند تا پیوندهای شیعیان و سنی‌ها در آمریکا را تقویت کنند و امیدوارند با این کار، اختلافات بین دو گرایش اصلی اسلام را از بین برده و مسلمانان آمریکا را بر مشکلات مشترکشان متمرکز کنند.

shiavasonnieamricaبه گزارش سرویس بین‌الملل «بازتاب» به نقل از «آسوشیتدپرس»، با توجه به اختلافات قومی که باعث افزایش خشونت در عراق شده است، شیعیان و اهل سنت آمریکا، کاملا از خطر این اختلافات و تأثیرات آن آگاه شده‌اند. در یک مورد، رهبران هر دو دسته در سه شهر آمریکا که بیشترین مسلمانان را دارد، حرکت‌هایی برای ترویج «قانون احترام به عقاید» انجام داده‌اند.

همچنین به تازگی، بیست رهبر سنی و شیعه در جنوب کالیفرنیا، نخستین قانون این حرکت را تصویب و امضا کردند. در این قوانین، «تکفیر» (کافر خواندن یک مسلمان دیگر) منع و هرگونه سخنان تنفرآمیز درباره چهره‌های مورد احترام، ممنوع شده است و بحث و گفت‌وگو را تنها در سطح دانشجویی و نه در خیابان‌ها ضروری می‌دانند.
قرار است چنین توافق‌هایی نیز در همین ماه در دیترویت و واشنگتن تصویب شود.

«سلام المریاتی»، مدیر اجرایی شورای روابط عمومی مسلمانان در لوس‌آنجلس که در این حرکت‌ها نیز سهیم است، می‌گوید: «با پیشرفت تکنولوژی در جهان و دسترسی بیشتر به سوابق درگیری‌های تاریخی، مردم نسبت به هویت شخصی خود حساس‌تر شده‌اند، که این امر، اختلافات جزیی را آشکارتر کرده و باعث بروز چالش‌هایی شده است».

دکتر «ماهر حثوت»، سخنگوی مرکز اسلامی کالیفرنیای جنوبی، می‌گوید: این قوانین، اجتماعات را ملزم به پیروی از رسوم نمازی می‌کند که متعلق به اکثریت حاضر در آن منطقه هستند؛ امری که رسم شیعیان برای ادغام بعضی نمازهای پنج‌گانه را تغییر می‌دهد.

یک حرکت دیگر، حذف ادبیات قومی خصمانه خاورمیانه‌ای از مساجد آمریکاست. از جمله اقدامات دیگر که هنوز مورد بحث است، همگامی رهبران ملی شیعیان و سنی‌ها، ایجاد کارگروه‌هایی در مساجد و ارایه تحلیل‌های سیاسی در مورد خاورمیانه است تا از موضع‌گیری‌های مردم علیه هم جلوگیری کند.

برآورد می‌شود، حدود دو تا شش میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‌کنند که ۸۵ تا ۹۰ درصد آنان سنی بوده و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد شیعه هستند. البته آمار دقیقی در این زمینه موجود نیست. دانشجویان می‌گویند ، اختلافات این دو دسته بسیار کم بوده است. به علاوه، مهاجران مسلمان در آمریکا نیز برخلاف اروپا، تالش کرده‌اند تا با این جامعه تا اندازه‌ای هماهنگ شوند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.