Shiayan Logo
» پیروزی‌های چشمگیر شیعیان در یمن
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
امتیار شما به این مطلب:

سومین جنگ دولت یمن علیه شیعیان این کشور، در میان سکوت رسانه‌های جهان و بایکوت کامل خبری این جنگ، وارد چهارمین ماه خود شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی “شیعیان یمن”، به‌رغم گذشت سه ماه از آغاز این جنگ، نه‌تنها خبری از پایان آن نیست بلکه وسعت آن بیشتر شده و تمام مناطق پانزده‌گانه استان صعده را فراگرفته شدت و وسعت آن از دو جنگ قبلی بیشتر شده است.
درگیری‌های شدید در حومه شهر صعده به‌ویژه در مناطق “طلح”، “الصیفی” و “مزروع” ادامه دارد. روزانه بین ۳۰ تا ۷۰ کشته و مجروح از نیروهای ارتش، از خطوط مقدم درگیری در مناطق “ساقین”، “طلح”، “ضحیان” و “بنی‌معاذ” به بیمارستان “السلام” در صعده منتقل می‌شوند که اعزام بسیاری از آنها به بیمارستان نظامی صنعا، به‌وسیله بالگرد انجام می‌شود.
از سوی دیگر، خبر حمله خمپاره‌ای شیعیان به قصر “الجمهوری” در حومه شهر صعده که از سوی پایگاه خبری “الإشتراکی‌.نت” منتشر شده بود، از سوی منابع خبری نشریه‌های “الوسط” و روزنامه رسمی “الأیام” تأیید شد. قصر “الجمهوری” صعده که مقر فرماندهی و اتاق عملیات جنگ است به‌تازگی به مدت دو ساعت به دست شیعیان تصرف شده بود.
کارشناسان معتقدند که این خبر نشان می‌دهد نیروهای شیعه پیرو “حوثی” به مراکز مهم دولتی و نظامی شهر صعده دسترسی دارند.
شمار بسیار زیادی از نیروهای ارتش طی ساعات اخیر در منطقه “ضحیان” کشته شده‌اند که در میان کشته‌شدگان، سه فرمانده ارتش به چشم می‌خورد. ضحیان، طی روزهای اخیر بارها با آتش توپخانه، تانک‌ها و بالگردها به‌شدت گلوله‌باران شده است.
در نقطه مرزی “علب” با عربستان‌سعودی در منطقه “باقم” واقع در شمال استان صعده نیز چتربازان ارتش یمن فرود آمدند اما ۶۴ تن از آنان در درگیری‌های سنگین با نیروهای الحوثی، کشته و مجروح شدند.
رسانه‌های یمنی همچنین اعلام کردند: در جریان درگیری بین رزمندگان شیعه و ارتش یمن در منطقه “ساقین” واقع در کوهستان‌های غرب صعده و شمال منطقه حیدان، فرمانده ارتش به نام “عبدالرحمن شمسان” مجروح شد.
گزارش‌های حاکی است: بمباران هوایی همه مناطق این استان به‌ویژه منطقه کوهستانی “رازح” که هفته گذشته به دست شیعیان افتاد، به‌صورت پیوسته ادامه دارد.
نیروهای الحوثی در منطقه رازح، ۱۲ دستگاه تویوتا لندکروز متعلق به شیخ “حسین ابوحلفه” را غنیمت گرفتند. ابوحلفه، از شیوخ قبیله “حاشد” و فرمانده جزایر یمن است که نیروهای خود را برای یورش به مناطق شیعی، به استان صعده اعزام کرده است.
بنا بر این گزارش، ۲۰۰ نفر از سربازان و پیشمرگ‌های قبیله ابوحلفه در منطقه‌ای کوهستانی در غرب استان در محاصره نیروهای الحوثی قرار گرفته و تعدادی از آنها کشته شدند.
در شمال منطقه رازح نیز نیروهای ارتش مجبور به عقب‌نشینی تا منطقه “شدا” شده‌اند.
در مناطق “رازح”، “غمر”، “حیدان”، “باقم” و “ساقین” در غرب استان صعده و منطقه “کتاف” در منتهی‌الیه شرق این استان هم درگیری‌های شدیدی بین نیروهای شیعه و ارتش یمن جریان دارد.
از سوی دیگر، سید “یحیی طباطبایی حوثی”، مسؤول اطلاع‌رسانی سیاسی رزمندگان شیعه یمنی، درباره جدیدترین وضعیت جبهه‌های نبرد در استان صعده گفت: شیعیان اکنون بر منطقه کوهستانی “رازح” در غرب استان، کاملاً سیطره دارند و به نیروهای نظامی و مسؤولان این منطقه اجازه خروج داده‌اند و از آنها انتقام نگرفته‌اند.
وی افزود: شایعاتی درباره پیشروی نیروهای ارتش در مناطق “ضحیان” و “باقم” و تصرف پادگان “غرابه” از سوی برخی رسانه‌های دولتی منتشر شده که کاملاً دروغ و عاری از صحت است و رسانه‌های وابسته به دولت با هدف سرپوش‌نهادن بر شکست‌ها و جبران روحیه از دست‌رفته نیروهای خود، چنین شایعاتی را منتشر می‌کنند.
حوثی تأکید کرد: رزمندگان شیعه در منطقه “بنی‌معاذ”، حمله بزرگ ارتش را مهار کردند که در پی انجام این پاتک، نیروهای ارتش و قبایل هوادار دولت مجبور به عقب‌نشینی شده و ده‌ها کشته و مجروح بر جا گذاشتند.
وی ادامه داد: این پیروزی در حالی برای شیعیان به دست آمد که فرماندهان، طی روزهای گذشته برای این حمله بزرگ و یکسره‌کردن کار جنگ، خیلی سر و صدا راه انداخته بودند و این در حالی است که در جریان این حمله تنها چهار تن از شیعیان به شهادت رسیده‌اند.
این فعال سیاسی شیعه یمنی تصریح کرد: شش افسر و سرباز ارتش نیز در منطقه المهاذر در جنوب‌غربی شهر صعده به اسارت شیعیان درآمدند که نیروهای شیعه، آمادگی خود را برای مبادله اسرا از طریق صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرده‌اند.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که دولت یمن تمام تلاش خود را به کار بسته که هیچ خبر و تصویری از اوضاع مناطق شیعه‌نشین این کشور به دنیا مخابره نشود.
این در حالی است که روزنامه یمنی “الثوری” در شماره اخیر خود با انتشار تصاویری از قربانیان حملات و بمباران‌های پیاپی نظامیان یمنی علیه مناطق شیعه‌نشین این کشور و گورهای جمعی و نیز انتشار عکس‌هایی از اعدام زندانیان و آثار شکنجه‌های شدید بر بدن تعدادی از بازداشت‌شدگان، سانسور تصویری این جنگ را شکست.
پیش از این شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز با ارائه مستند کوتاهی از جنگ‌های پیشین استان صعده و نمایش چهره “سید عبدالملک طباطبایی حوثی” فرمانده رزمندگان شیعه به مدت چند ثانیه، برای نخستین بار این سانسور را نقض کرده بود.
گفته می‌شود دولت یمن، خبرنگار و تصویربردار شبکه خبری “العالم” در این کشور را نیز به علت پوشش خبری برخی تحولات استان صعده، تحت فشار قرار داده است.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.