Shiayan Logo
» تازه ‌مسلمان فرانسوی: زمانی که مسلمان شدم به آرامش رسیدم
شنبه 07 سپتامبر 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 5,00
امتیار شما به این مطلب:

یک مسیحی فرانسوی تازه ‌مسلمان شده گفت: در دنیایم پاسخی برای پرسش‌ها وجود نداشت، به دنبال یک دگرگونی و تغییر برای رفع این کمبود عاطفی برآمدم که چرا من سرپرست و ولی نداشتم. پس به اسلام گرایش پیدا کردم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از فارس، نخستین نشست آزاداندیشی و گفت وگوی انتقادی با موضوع گرایش جوانان به مسیحیت عصر روز گذشته (۱۵ شهریور) با حضور «یاسین علی بلیسیه» استاد اقتصاد از فرانسه، «مارکو مراللی» استاد علوم سیاسی از تازه‌مسلمانان ایتالیا، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، متخصص ادیان از دانشگاه لبنان و جمعی از اساتید و علاقه‌مندان به مباحث دینی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) برگزار شد.

* زائری: اسلام‌گرایی نشانگر قوی بودن گفتمان اسلام و گفتمان حجاب در سطح دنیاست

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام زائری با تأکید بر اهمیت باز شدن بحث‌هایی چون تغییر ادیان در جامعه با وجود مسایلی که این روزها بین جوانان ایرانی تحت تأثیر رسانه‌های غربی، سایت ها و ماهواره دیده می شود، گفت: خواسته یا ناخواسته شبهات، سوالات و مسایلی طرح شده است با وجود اینکه از سویی گرایش به اسلام در دنیای غرب دیده می شود اما مسایلی نیز از این سمت در تغییر مذهب از اسلام مشاهده شده است.

وی درادامه افزود: همین اسلام گرایی نشانگر قوی بودن گفتمان اسلام و گفتمان حجاب در سطح دنیاست اما اینکه ما در کشورمان چرا با گشت ارشاد روبه رو هستیم این نشان می دهد که مشکل از ماست در این سلسله جلسات تلاش داریم یک جریان سازی با آزاداندیسی و ورود به موضوعات مختلف برای مطالبه منویات رهبری در حوزه های مختلف داشته باشیم.

به عنوان نخستین سوال از مهمانانمان می‌پرسم که شما چرا مذهبتان را از مسیحیت به اسلام تغییر دادید، چه چیز باعث این گرایش به اسلام شد؟

یاسین علی بلیسیه نخست در پاسخ به این سوال با اشاره به اینکه بحث تغییر دین بحث مهمی به معنای خروج از شرایط اجتماعی و حاکم بر زندگی افراد است، گفت: یک رابطه بین فرد، خدا و خلقت وجود دارد که همه این‌ها باید در ارتباط با یکدیگر تعریف شوند که بریکدیگر تأثیر می گذارند.

* زائری: تغییر مذهب و دین بعضاً با انگیزه های مختلفی از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … صورت می گیرد

در ادامه حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه بحث تغییر مذهب و دین بعضاً با انگیزه های مختلفی از جمله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … صورت می گیرد، بنابراین همیشه هم اینگونه نیست که افراد واقعاً براساس اعتقاد، دینشان را تغییر دهند، افزود: بنابراین از مهمانان می خواهم توضیح دهند که به عنوان یک جوان در دین اسلام چه چیز دیدند که باعث تغییر نگرششان به زندگی و در نهایت تغییر رویکردشان شد؟

در پاسخ بلیسیه با اشاره به وضعیت خانوادگی‌اش و اینکه دارای یک خانواده کاتولیک مذهب روستایی است، گفت: با وجود این دین خشک خانواده ام متدین نیستد، بنابراین من از ابتدا کمبودی در خانواده احساس می کردم چرا که در دنیایم پاسخی برای پرسش ها وجود نداشت بنابراین به دنبال یک دگرگونی و تغییر برای رفع این کمبود عاطفی برآمدم که چرا من سرپرست و ولی ندارم البته این مسایل را پس از مسلمان شدنم تحلیل کردم.

وی با بیان اینکه در نهایت جرقه مسلمان شدنش را دوران کودکی توصیف کرد، گفت: زمانی که کودکی شش یا هفت ساله بودم این جرقه از سوی مادرم در وجودم زده شد و فهمیدم که نیاز به دینی ساکت، بدون رنگ و پویایی ندارم، پی بردم که پیامبران اسلام همه انقلابی بودند بنابراین این حرکت و جسارت برای تغییر به من داد.

بلیسیه توضیح داد: مهمترین علت مسلمان شدم دستیابی به عشق، تأیید و آرامش بود.

* زائری: خیلی از افرادی که از ادیان دیگر به مسیحیت رو می آورند معتقدند این دین به آنها آرامش می‌دهد

بنابراین گزارش حجت الاسلام زائری در ادامه گفت: خیلی افرادی که از ادیان دیگر به مسیحیت روی می آورند نیز معتقدند این دین به آنها آرامش می دهد من شخصاً با برخی ایرانی هایی صحبت کردم که از مسیحیت به عنوان تنها دین آرامش بخش یاد کردند.

* بیلیسیه: زمانی که مسلمان شدم به آرامش رسیدم

بلیسیه در پاسخ گفت: من در جایگاهی نیستم که نسبت به این آرامش دیگران صحبت کنم اما من زمانی که مسلمان شدم به آرامش رسیدم.

سپس در ادامه بحث مارکو موراللی ایتالیایی تازه مسلمان شده با اشاره به اینکه نمی تواند به راحتی درباره اسلام صحبت کند، گفت: من یک ایتالیایی هستم و می‌توانم بگویم که تصور خیلی افراد از غرب اشتباه است اما درباره اینکه چطور مسلمان شدم باید بگویم که از این سخن امام خمینی (ره) که انقلاب ایران انفجار نور بوده، ایجاد شد و معتقدم که امروز این نور به سراسر جهان رسیده است.

وی با بیان اینکه دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران متولد شده، گفت: چرایی اسلام آوردن من در انقلابی بودن آن است اسلام یک دین کامل است که جایی برای سکولاریسم ندارد دین کاتولیک در ابعاد مختلف زندگیم تأثیری نداشت و این یک اشتباه رایج است که در کشورهای اسلامی تصور می کنند کشورهای اروپایی دارای یک جامعه مسیحی هستند خیر اینطور نیست دین در غرب بسیار کمرنگ و سکولاریزه شده است.

وی با اشاره به اهمیت وجود حضرت ولی عصر (عج) برای مسلمانان گفت: نزد شیعه امام عصر (عج) همیشه زنده است حتی هانری کربن نیز بدین اشاره دارد بنابراین این معنوی‌ترین بعد مذهب شیعه است من بهترین ارتباطم با مذهب شیعه را در ماه محرم و زمان عاشورا با انقلاب امام حسین (ع) دریافت کردم در مجلسی از امام حسین (ع) شرکت کردم که حس غربی به من داد و از آن زمان نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که دیگر آدم قبلی نبودم پس از آن هشت ماه طول کشید تا مسلمان شدم.

موراللی در پاسخ به این سوال که علت طول کشیدن این چند ماه و وضعیت پس از آن دوران برایش به چه صورت بوده، گفت: تغییر دین در یک جامعه مسیحی سهل و راحت نیست چرا که محیط به افراد کمک نمی کند و این ناراحتی و سختی دارد خیلی ها بسیاری از اصول دین دیگر را قبول می کنند اما جرات گام برداشتن دراین مسیر را ندارند و نفسشان مانع آن می شود. یکی از مسایلی که مطرح می شود این است ک اسلام یک دین عربی و آسیایی است درحالیکه من پاسخ می داد که این دین فطرت است.

پس از آن یکی از مدعوین حاضر از جلسه با انتقاد از نحوه برپایی جلسه و اینکه بحث قرار بوده درباره مسلمانان مسیحی شده و علل آن باشد اما اکنون به مسیحیان مسلمان شده اختصاص دارد، گفت: در بحث مهدویت هم که اشاره شد باید بگویم که خیلی از ادیان به منجی اعتقاد دارند و این صرفا مربوط به اسلام نمی شود.

موراللی در پاسخ گفت: این درست است که مبحث انتظار در همه ادیان هست اما فرق اسلام با دیگر فرق دینی این است که منتظرانش حضرت مهدی (عج) را یک فرد زنده می دانند بنابراین هیچ کس نمی تواند منکر شود که در بین شیعه بحث انتظار پررنگ تر است و این اختلاف برای من در این دین بسیار شیرین بود

در ادامه نشست عبدالله چیت‌چیان یکی از مدعوین حاضر با اشاره به اینکه کسانی که دست به تغییر دین از اسلام به دیگر ادیان چون مسیح می زنند نه اسلام را شناخته اند نه مسیحیت را گفت: علل گرایش به دیگر ادیان بسیار زیاد است اما آیا از گرایش به مواد مخدر در کشور بیشتر است؟ بیشتر مطرح شدن این بحث ها در رسانه ها جریان سازی علیه اسلام است درصورتی که شاید قابل توجه هم نباشد.

وی در ادامه گفت: مهمترین علل این گرایش ها برنامه های تلویزیونی نشان دادن سریال هایی با زمینه ها و گرایش به غرب و دوری از خانواده و جذابیت ها و رنگ و لعاب به دیگر ادیان یا عرفان ها است. بسیاری ازاین کارها به صورت سیاسی و با تشکیلات منظم صورت می گیرد حتی در آمریکا مراکزی برای ایرانیان مسیحی شده با امکانات درنظر گرفته شده است.

در ادامه بحث علی دهباشی، روانشناس با ارایه چند پیشنهاد برای بهتر برگزار شدن این جلسات در آینده گفت: در جلسات بعد می توان از رییس اداره ادیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای ارایه گزارش‌هایی مبنی براینکه چه اتفاقی دراین حوزه درحال رخ دادن است، دعوت کرد.

* بیلیسیه: مسیحیت کنونی، مسیحیت کلیساست

یاسین علی بلیسیه با اشاره به اینکه مسیحیت کنونی، مسحیت کلیسا است و با اصل مسیحیت متفاوت است، گفت: امروز همه قدرتمندان دنیا خود را مسیحی می دانند اما این مسیحیت بدون شریعت است نکته مهم این است ادیانی که در اقلیت قرار دارند تلاش دارند که خود را خیلی اخلاقی تر جلوه دهند و این یک پدیده روانی ایجاد می کند که مثلا زرتشت یا مسیح از اسلام اخلاقی تر است در حالی که پیروان اینها تلاش دارند خود را اخلاقی تر جلوه دهند. امروز آیا کسی می تواند ادعا کند که مسیحیت با این سابقه ورود به اورشلیم و جنگ های صلیب اخلاقی تر است؟

در پایان نشست نیز محمدحسن غدیری ابیانه نویسنده کتاب «از واقعیت تا تحریف مسیحیت» با اشاره به اینکه در مکزیک بسیاری از مسیحیان با شناختی که به اسلام پیدا کردند، به این دین گرویدند، گفت: یکی از علل تغییر دین نشناختن صحیح دین برتر است اینجا اگر عده ای به مسیحیت گرایش پیدا کنند شاید این پندار که نظامشان ناکارآمدی دارد و یک علت نیز نشناختن صحیح دین مسیح است در غرب خیلی راحت درباره این دین صحبت می کنند اما در جهان اسلام بسیاری مباحث درباره مسیحیت را برای جذب بیشتر دستکاری می کنند.

وی یادآور شد: به طور مثال بسیاری مباحث غسل تعمید یا مراسم عشاء ربانی را فسلفه‌شان را نیز این افراد نمی دانند البته ما یک مسیحیت داریم که واقعی است و یک انجیل تحریف شده و کلیسا که آنچه امروز به خورد مردم داده می شود مباحث کلیساست. بنابراین آنچه درباره اش صحبت می کنیم مسیحیت تحریف شده است.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.