Shiayan Logo
» حضرت علی (ع) چگونه تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است؟
دوشنبه 29 جولای 2013
1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز | 5,00
امتیار شما به این مطلب:

ما الآن مشغول کاشت و برداشت هستیم باید توجه داشته باشیم که چه می‌کاریم تا آن جا چه برداشت کنیم. آنچه مایه دلگرمی ماست، حبّ امام امیرالمؤمنین (ع) است که قسیم‌الجنه و النار است. مأمون عباسی از امام ابوالحسن الرضا (ع) پرسید: این که شما می‌گویید: «علیٌ قسیمُ الجنّه و النّار؛ علی تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است» یعنی چه؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شیعیان به نقل از فارس، همزمان با فرارسیدن لیالی قدر و ایام شهادت حضرت علی علیه‌السلام، سخنان آیت‌الله سید محمد ضیاءآبادی از اساتید اخلاق تهران درباره امیرالمؤمنین(ع) منتشر می‌شود:

آیت الله سید محمد ضیاء آبادی

بهشت و جهنم، مطیع فرمان حضرت علی(ع)

ما الآن مشغول کاشت و برداشت هستیم باید توجه داشته باشیم که چه می‌کاریم تا آن جا چه برداشت کنیم. آنچه مایه دلگرمی ماست، حبّ امام امیرالمؤمنین (ع) است که قسیم‌الجنه و النار است.

مأمون عباسی از امام ابوالحسن الرضا (ع) پرسید: این که شما می‌گویید: «علیٌ قسیمُ الجنّه و النّار؛ علی تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است» یعنی چه؟

امام رضا (ع) به او فرمود: مگر این روایت را خود شما نقل نمی‌کنید که عبدالله بن عباس، جد شما از رسول خدا (ص) نقل کرده است: «حُبٌ علیٍ ایمانٌ و بغضُ علیًّ کفرٌ؛حب علی ایمان و بغض علی کفر است».

آیا این حدیث از نظر شما صحیح است؟ گفت:‌ بله. فرمود: وقتی بنا شد حبّ و بغض علی (ع) ملاک بهشتی و جهنمی شدن باشد، پس صحیح است که بگویی: علی تقسیم‌کننده بهشت و جهنم است. مأمون از این جواب خوشحال شد و گفت: «لا ابقانی الله بعدک یا ابالحسن؛ خدا مرا بعد از تو زنده نگه ندارد»، یعنی خدا آن روزی را نیاورد که من باشم و تو نباشی. «اشهد انک وارث علم رسول الله؛ من شهادت می‌دهم که وارث علم پیامبر تو هستی».

بعد، وقتی امام از مجلس مأمون بیرون آمد، ابوالصّلت هروی، که خدمت امام بود، عرض کرد: آقا، چه جواب خوبی به مأمون دادی. فرمود: من به قدر فهم او جواب دادم؛ حقیقت مطلب از این بالاتر است؛ پدرم از آباء کرامش از امیرالمؤمنین (ع)‌ نقل کرده که فرموده است، رسول خدا (ص) به من فرمود:

«یا علیُّ انت قسیم الجنه و النّار یوم القیامه تقول للنّار هذا لی و هذا لک؛ ای علی، تو تقسیم‌کننده بهشت و جهنم هستی در روز قیامت، به جهنم می‌گویی این از آن من و این از آن توست».

یعنی،‌ در روز قیامت، جهنم مطیع فرمان علی (ع) است و طعمه خود را که کافران و منافقان هستند، از دست علی (ع) می‌گیرد و به فرمان او، آنها را در کام خود فرو می‌کشد و به دوستان علی (ع) جرأت نزدیک شدن ندارد، مگر این که باز به فرمان علی (ع) برخی از گنهکاران شیعه نیاز به گوشمالی موقت داشته باشند.

جهت دریافت مطالب روزانه سایت شیعیان در خبرنامه ایمیلی عضو شوید. برای عضویت (رایگان) اینجا کلیک کنید.

نظر شما


نظرات (۳ نظر)


  • زهرا:

    عالی بودعالی افتخار می کنم به مولایم علی (ع).
    کاش یکم بهتر می شناختیمشون


  • ناشناس:

    سلام تشکر از زحمات شما جالب بودالتماس دعا خدا خیرتون بده.


  • ناشناس:

    خدا کند که ما از شیعیان واقعی امام علی علیه السلام باشیم.


عضویت در خبرنامه سایت
بعد از عضویت ایمیلتان را چک کنید و بر روی لینک فعال‌سازی کلیک کنید تا عضویت شما کامل شود.
جدیدترین مطالب
پربازدیدها
Shiayan Logoتبلیغ شما در سایت شیعیان
امام خمینی
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی شیعیان است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.